Pilot Karel Mündel

Pilot Karel Mündel | foto: MF DNES

Tak bleskový pád, to se nestává často, říká český pilot o tureckém letadle

  • 73
Rychlost, s jakou se seběhla havárie letounu Boeing 737 tureckých aerolinií Turkish Airlines, ohromila i jednoho z nejzkušenějších českých dopravních pilotů Karla Mündela. "Něco podobného se nestává často," říká předseda Technické komise českého sdružení dopravních pilotů.

Jste kapitánem dopravního stroje A-320 Airbus. Viděl jste snímky havárie, máte o ní dostupné informace, dobře znáte i amsterdamské letiště Schiphol. Co se tam podle vás stalo?
Mohu jen předpokládat, co vedlo k pádu či nouzovému přistání letounu. Zjištění příčin nehody bude ještě komplikovanější než u té nedávné na řece Hudson River v USA.

Proč? V obou případech se přece letoun zachoval – i když poničený.
Nehoda na Hudsonu byla "jednoduchá" v tom, že pilot nahlásil vysazení motorů ihned po průletu hejnem ptáků. A vyšetřování také brzy potvrdilo, že opeřenci motory opravdu poškodili. U Schipholu nikdo nic nehlásil. Letadlo najednou leželo před prahem přistávací dráhy.

V Amsterdamu havarovalo letadlo

Stroj nezvládl přistávací manévr a rozpadl se na tři kusy

Muselo to jít tedy velmi rychle?
Nechte mne chvíli počítat: letoun byl dvě míle před prahem dráhy, výšku mohl mít něco kolem šedesáti až osmdesáti metrů... takže piloti neměli čas něco vysílat. Přesněji, měli ho jen na to, aby dostali stroj na zem bez větších ztrát na životech.

Karel Mündel

Kapitán dopravního stroje A-320 Airbus je předsedou Technické komise českého sdružení dopravních pilotů.
Komise se zabývá například bezpečností leteckého provozu, ale také vyšetřováním příčin nehod letadel.

O kolika minutách tu mluvíme?
Cože?! Minutách?! O deseti či patnácti sekundách. Boeing podle snímků bouchl o zem nejdříve ocasem a pokračoval – jak říkáme – na placato. Asi tedy už neměl rychlost, aby mohl letět...

Na co zbývá v takovém fofru kapitánovi letounu čas?
Nemáte šanci poznat, co se stalo. Jedinou snahou pilota je zmírnění nárazu na zem. Musí i s pomocí druhého pilota za každou cenu udržet úhel klouzavého letu. I kdyby měli oba ze všech sil držet berany řízení. Měli veliké štěstí, že nezahynulo víc lidí. Oni v té chvíli bojují o jejich životy a na nic jiného nemají čas.

Lze alespoň odhadnout, co se na palubě letounu stalo?
Může jít o nečekanou technickou závadu na letounu či v systému navigace řízení letového provozu. Chybovat mohl i pilot, do obou motorů mohli vlétnout ptáci. Mohl se přerušit i přívod paliva k motorům. Příčin nehody mohly být stovky.

Šlo ještě o nouzové přistání, nebo už o pád letadla?
U mnoha nouzových přistání či pádů vypadá letadlo tak jako na snímcích ze Schipholu. Prozradí nám to až zapisovače letu.

Stalo se už při přistání něco podobného?
Jistě. Před rokem ve Velké Británii. Prudce poklesl výkon motorů letadla. I ono sebou praštilo před prahem dráhy. Mohly za to zmrazky v palivu.

Stalo se to i nyní?
Pochybuji. Před rokem šlo o let z Pekingu ve velkých výškách v teplotách minus padesát stupňů. Teď se startovalo z Istanbulu při vysokých plusových teplotách. A nad nulou bylo i v Amsterdamu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video