Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na ČVUT tajně vyráběli hologramy, i pro firmu spojovanou s Rittigem

  13:31aktualizováno  13:31
Na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské Českého vysokého učení technického pracovala podle magazínu Reportér tajná manufaktura na výrobu hologramů pro soukromé firmy. Podle zdrojů magazínu ji provozovali vyučující. Děkan fakulty Igor Jex informace prověřuje a konzultuje s právníky.

Podle Nadačního fondu proti korupci je Ivo Rittig napojen na firmu Neograph z Panenských ostrovů, která zprostředkovávala výrobu jízdenek pro pražský Dopravní podnik. | foto: koláž iDNES.cz

Magazín Reportér v obsáhlém materiálu popsal, že manufakturu pracující „pro mnoho soukromých firem“ provozovali vyučující Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI), kteří využívali vybavení a zázemí instituce. Podle svědka magazínu byla výrobna velmi vytížená.

Fakulta je jedním z hrstky českých pracovišť, na nichž lze vyrábět takzvané prvotní obrazy hologramů (viz rámeček).

Hologramy na fakultě

Hologramy slouží jako bezpečnostní prvky proti padělání. Raznice pro jejich tištění jsou totiž náročné na výrobu a jen velmi obtížně kopírovatelné, technologicky složitý je i výrobní proces hologramů. Pracovišť, kde se dá vyrobit prvotní obraz, takzvaný master pro hologram, je v České republice jen pár. Jedno z nich se nachází právě na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI) ČVUT.

Děkan fakulty Igor Jex na dotazy magazínu Reportér uvedl, že informace konzultuje s právníkem a zkoumá další možné kroky, přičemž chce vědět, zda na uvedenou výrobu existují smlouvy a zda byla taková činnost legální. Kontrola v roce 2014 nic neodhalila, další vodítka ale mohou odhalit inventury majetku.

Magazín uvádí, že na katedře vznikala i raznice hologramů na jízdenky pro Dopravní podnik Prahy.

Raznice pro Dopravní podnik

Příprava raznice pro Dopravní podnik, oficiálně prodávané firmou LightGate, je podle Reportéru zrcadlově zaznamenána i ve výrobním deníčku, který si vědci z ČVUT několik let vedli. Pracovníci uvedení na výrobních zakázkách na otázky magazínu neodpověděli a reagovali společným prohlášením, že veškerá jejich činnost byla vždy v rámci příslušných projektů, případně v rámci smluv s partnery ČVUT.

Jízdenková kauza

Aféra s jízdenkami a lobbistou Ivem Rittigem byla před několika lety ústředním motivem médií.

Šlo o to, že Dopravní podnik kupoval jízdenky od firmy Neograph. Z té pak odcházely provize - 17 haléřů za každou jízdenku - do firmy Cokeville Assets, sídlící na britských Panenských ostrovech v Karibiku. Podle Nadačního fondu proti korupci takto „odteklo“ do roku 2011 až 40 milionů korun, přičemž značná část šla do kapsy Ivo Rittigovi, oficiálně poradci Cokeville Assets.

V případu je od června stíhaná skupina 14 lidí včetně Rittiga (více zde).

Hologramy pro Neograph vyráběla společnost LightGate. Tu původně od roku 1994 spoluvlastnil (čtyřiceti procenty) Pavel Fiala, vedoucí katedry fyzikální elektroniky na FJFI. Na přelomu tisíciletí se nástupcem původního s.r.o. stala akciová společnost, rovněž nazvaná LightGate. V té už Fiala podle sbírky listin nepůsobil, ale spolupracoval s ní.

LightGate nicméně dlouhá léta neměla prostory ani vybavení k výrobě „masterů“ pro hologramy. Dotaci na laserový systém na výrobu „master“ hologramů dostala až v roce 2012, dávno po dodání hologramů Dopravnímu podniku přes Neograph. V tomtéž roce zároveň končí záznamy o manufaktuře na FJFI.

Ziskovost byznysu s hologramy byla podle Reportéra vysoká, a to i ve srovnání s provizí z jízdenek. Podle Vladimíra Sitty mladšího (který policii předal informace o kauze, přičemž později dostal roční podmínku za zneužití informací a postavení v obchodním styku; soudce označil oznámení vedoucí k vyšetřování Sitty za Rittigovu mstu, pozn. red.) činila provize do Karibiku za jeden hologram na jízdenku 1,30 Kč.

Sitta upozorňuje, že kvůli roztržce vedoucí k jeho odchodu z Neographu, jsou jeho data nekompletní. Firma podle něj získala pět hologramových zakázek společnosti LightGate za 4,5 milionu korun, přičemž za dvě z nich Dopravní podnik zaplatil Neographu 8,8 milionu. Z rozdílu činícího 4,3 milionu podle Sitty odešlo 3,1 milionu do „karibské“ Cokeville Assets.

Dnes jízdenky s hologramem dodává Dopravnímu podniku Státní tiskárna cenin. Stojí zhruba 27 haléřů, tedy výrazně méně než několik korun, které dostával Neograph jen za hologram, poznamenává Reportér.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.