S kým obchoduje ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah?

S kým obchoduje ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah? | foto: ČD Cargo

Tajemní podnikatelé skupovali pod cenou majetek SSM, teď obchodují s Českými drahami

  • 52
S Českými drahami a jejich dceřinou společností Cargo obchoduje podnikatelská skupina, která nemá zájem, aby se o ní něco vědělo. Jde o podnikatele, kteří stáli v pozadí firem, jež skupovaly pod cenou majetek SSM. O svých obchodech s ČD mlčí jak oni, tak státní dráhy.

Neprůhlednost a střety zájmů. To jsou časté jevy při obchodech, kde se točí státní peníze. Když MF DNES nedávno informovala o rozprodání majetku SSM, narazila přesně na tyto příznaky. Šlo o to, že lukrativní svazácký majetek prodal likvidátor dosazený poslanci za zlomek ceny podnikatelské skupině, která se skryla za tři neprůhledné firmy (viz www.idnes.cz/ssm).

Začali jsme se proto zajímat, kdo stojí za těmito třemi firmami a zda nedělá další obchody, které souvisí se státními penězi. Ukázalo se, že stejná podnikatelská skupina obchoduje s Českými drahami, akciovou společností vlastněnou státem.

A opět se opakuje stejný scénář: rodinné vazby, změť vzájemně propojených firem, u nichž nelze zjistit, kdo je vlastní, a malá ochota státu o těchto obchodech informovat.

Při obchodech se svazáckým majetkem figurovala zejména tři jména: Milan Matoušek mladší, jeho otec Milan Matoušek starší a František Savov. Nyní se tatáž jména objevují při obchodech s Českými drahami.

rozkradený majetek SSM

Podnikavá rodina a Bazala

Koncem února se na serveru euro.cz objevila zpráva, že ČD Cargo, dceřiná společnost Českých drah, plánuje v tomto roce investovat do obnovy vagonů 1,8 miliardy korun a příští rok 1,5 miliardy korun. "České vagonky a další strojírenské podniky se tak mohou i v době krize těšit na zakázky od státních podniků,“ uvedlo euro.cz. Jednou z tradičních vagonek, které od drah získávají stamilionové zakázky, je lounská společnost Lostr. Dodává a spravuje vagony zejména pro ČD Cargo, kde je ředitelem Josef Bazala, bývalý dlouholetý šéf Českých drah.

Josef Bazala, ředitel ČD Cargo

Loni na podzim Lostr koupila společnost Aliafin. Ta je řízena již zmíněnou rodinou Matoušků – synem, dcerou a manželkou Milana Matouška staršího. V představenstvu Aliafinu sedí Milan Matoušek mladší a jeho sestra Dagmar Večeřová, v dozorčí radě Blanka Matoušková. Matoušek starší a šéf Carga Bazala jsou podle informací MF DNES dlouholetí přátelé.

Nejprve oba pracovali na pobočce Českých drah v Olomouci a v první polovině 90. let přešli do Prahy na generální ředitelství ČD. Matoušek starší se stal personálním manažerem a náměstkem ředitele, Bazala šéfem obchodního oddělení. V roce 1995 byl Bazala krátce ředitelem Českých drah – Matoušek byl tedy jeho podřízeným.

Bazala se do vedení ČD vrátil v roce 2003 jako náměstek ředitele. Měl pod sebou oblast železničního zdravotnictví a Matoušek starší se stal šéfem Železniční nemocnice v Praze. Dnes Matoušek řídí Dopravní vzdělávací institut, další dceřinou společnost ČD. MF DNES jej opakovaně žádala o rozhovor. Přes asistentku vzkázal, že nemá zájem.

Co z toho vyplývá? Že Bazala coby šéf ČD Cargo kupuje vagony od firmy Lostr a ta je vlastněna společností Aliafin, kterou řídí syn jeho kamaráda a bývalého kolegy. Na otázku, zda v tom nevidí střet zájmů, Bazala přes opakované urgence neodpověděl. Rovněž nereagoval na několikrát zaslanou otázku, zda zná akcionáře Aliafinu, majitele vagonky Lostr.

Komu totiž Aliafin patří, nelze z veřejných zdrojů zjistit. V obchodním rejstříku nejsou výroční zprávy Aliafinu, které obchodní společnosti podle zákona musí zveřejňovat. MF DNES tedy požádala Milana Matouška mladšího, aby jí výroční zprávu zaslal. "Nepošlu, protože nejste naší akcionářkou. Všechny naše povinnosti vůči všem státním úřadům důsledně plníme,“ odpověděl Matoušek. Faktem však je, že Městskému soudu v Praze Aliafin výroční zprávu nedodal. Lze se tak spokojit jen s tvrzením ředitele vagonky Lostr Jana Vaice, který říká, že "akcionáři Aliafinu jsou Angličan a velká evropská banka. Nemám ale souhlas, abych vám napsal jejich jména.“

Žaluda: Odpovědné je Cargo

Aliafin založil podle údajů v obchodním rejstříku v roce 2004 Matoušek mladší a americká společnost European Trust Services. Tato společnost, u níž rovněž nelze zjistit, komu patří, vlastnila vydavatelství Mladá fronta (nemá nic společného s MF DNES).

Petr Žaluda, šéf Českých drah

U Aliafinu lze rozklíčovat jasné napojení na firmu, která pod cenou nakupovala svazácký majetek. V základním jmění Aliafinu je totiž několikasetmilionová pohledávka za jednou americkou společností. A tato americká společnost vlastní v Česku firmu, která byla jednou z těch, kdo pod cenou koupil majetek SSM. Dnes se s ní soudí ministerstvo financí a chce tento majetek zpět (viz box Neprůhledný Aliafin).

Je zjevné, že pozadí Aliafinu, vlastníka vagonky Lostr, je problematické. ČD Cargo a vagonka Lostr však odmítají říct, za jakých podmínek spolu uzavírají obchody. Zdůvodňují to obchodním tajemstvím.

Když to shrneme: ČD Cargo patří státním drahám a obchoduje s neprůhlednou firmou. Šéf Carga má kamaráda a jeho syn je ve vedení této neprůhledné firmy. Nikdo však neví, kdo tuto firmu vlastní a jaké obchody s ní ČD Cargo uzavírá.

Šéf Českých drah Petr Žaluda, pod nějž ČD Cargo spadá, k tomu říká: "Státem vlastněná obchodní společnost by neměla obchodovat s firmami v neprůhledném vlastnictví či s firmami, kde společnosti hrozí riziko ztrát. Za obchodní politiku odpovídá management ČD Cargo, a. s.“

České dráhy nyní prověřují zadávání zakázek ve svých dceřiných firmách. Na vagony se však zatím nedostalo. Ale Žaluda si chce podle svých slov od Carga vyžádat smlouvu s vagonkou Lostr. Záleží však na Cargu, zda mu ji poskytne.

Neprůhledný Aliafin, Matouškové a Savov

Aliafin založil v roce 2004 Matoušek mladší a společnost European Trust Services, registrovaná v americkém Oregonu (ta se v roce 2006 přejmenovala na European Financial Services. Jejím prezidentem je advokát Alick Lawrence z karibského ostrova Dominica). Tato společnost vlastní vydavatelství Mladá fronta (nesouvisí s MF DNES). Mf na veřejnosti zastupuje podnikatel František Savov (toho podezírá ministerstvo financí z účasti na kauze "ztracená půlmiliarda“ z České konsolidační agentury). Společnost European Trust Services vložila podle obchodního rejstříku do Aliafinu jako základní jmění pohledávku za arkansaskou společností Treadstone Investments LLC ve výši 17 milionů dolarů. Tato společnost vlastní v Česku několik firem, mezi nimi i společnost Pilates.

Se společností Pilates se soudí ministerstvo financí, protože pod cenou skupovala majetek SSM a ministerstvo chce tento majetek zpět. Kdo je akcionářem Aliafinu, jenž má základní jmění 310 milionů korun, nelze zjistit. Výroční zpráva v obchodním rejstříku není.

Savova s Matouškovými spojuje zejména vydavatelství Mf. Matoušek starší Savovovi před lety pomohl dostat se k šéfovi Odborového svazu zdravotnictví Jiřímu Schlangerovi. Důvodem je spor o ochrannou známku Zdravotnických novin: vydávají je odbory i vydavatelství Mladá fronta a pro Mf je koupila dceřinka Aliafinu jménem One Media. "Milan Matoušek mě požádal, abych panu Savovovi domluvil schůzku s panem Schlangerem,“ potvrdil exsenátor ODS Vítězslav Vavroušek.

Vyhraj a jeď aneb Jak si udělat loterii na dráze

Kromě ne zcela standardních obchodů rodiny Matoušků a neznámých firem s ČD Cargo je tu ještě podivuhodná železniční loterie. S ní souvisí výše zmíněný podnikatel František Savov. S otcem a synem Matouškovými Savova spojuje vydavatelství Mladá fronta (nemá nic společného s MF DNES). Savov o sobě říká, že je poradcem vlastníka Mf – společnosti European Financial Services. A tato společnost je zase spojená s výše zmíněnou firmou Aliafin (viz box Neprůhledný Aliafin).

Ale zpět k železniční loterii, na níž je zvláštní jedna věc. Loterii provozuje soukromá firma Gamestar, která získala pro prodej svých losů velmi výhodnou distribuční síť – pokladny na nádražích po celé republice. Jak se to neznámé společnosti Gamestar podařilo? Vysvětlení lze najít v tom, že za touto společností stojí František Savov a jeho kontakty na Českých drahách, které může mít díky otci a synovi Matouškovým.

Smlouvu s Gamestarem uzavřel zhruba před pěti lety Petr David, bývalý náměstek exředitele Českých drah Bazaly, který se dobře zná s Matouškem starším. Také David je podle informací MF DNES Matouškovým dlouholetým dobrým známým.

Vše je obchodní tajemství

Savov však odmítá, že by měl se společností Gamestar něco společného. "Pan Savov za společnost Gamestar nikdy nejednal ani není tato firma jeho klientem a pana Davida nezná,“ uvedl Savovův mediální zástupce Tomáš Jelínek z agentury Donath Burson Marsteller.

MF DNES však našla bývalého předsedu představenstva Gamestaru a ten potvrdil, že tato firma souvisí se Savovem poměrně úzce.

Bývalý předseda představenstva Gamestaru Jiří Čech se dlouhodobě zabývá loteriemi. V roce 2002 jej podle jeho slov oslovil s nabídkou ke spolupráci při vybudování společnosti Gamestar právě František Savov. Čech to doložil kopií dopisu, v němž mu Savov nabízí spolupráci a vstup do orgánů Gamestaru.

"Po celou dobu mého působení v této společnosti se pan Savov podílel na fungování a financování Gamestaru. Získal také souhlas akcionáře k přístupu k běžnému účtu Gamestar, takže s ním mohl disponovat,“ řekl Jiří Čech. A jsou tu i další styčné body, které ukazují na spojitost Savova s loterií.

Kdo z toho co měl

Akcionářem Gamestaru byla společnost Nathan Consulting, v níž byl jednatelem Savovův spolužák z gymnázia a nynější poslanec za ODS Daniel Petruška. Sídlo společnosti Gamestar bylo donedávna na na stejné adrese jako společnost Garris, v níž je Savov předsedou představenstva a která pro Gamestar zajišťovala účetnictví.

Nabízí se tedy otázka, kolik losů se doposud prodalo a kdo z toho co měl? Z dostupných informací vyplývá, že Gamestar prodává na drahách dva druhy losů: jeden po deseti, druhý po dvaceti korunách. Vytištěny jich byly celkem čtyři miliony. Losy s názvem Nostalgie mají obrázky starých vlaků, losy nazvané Vyhraj a jeď zase kresbu pendolina.

Zástupce loterií Gamestar Martin Škabrada odmítá na otázky odpovídat a Savov popírá, že by s losy měl něco společného. Nekomunikativní je rovněž exnáměstek Českých drah Petr David, jenž smlouvu s Gamestarem dojednal. Dnes je šéfem Traťové strojní společnosti, dceřiné společnosti Českých drah. Na vzkazy ani SMS David nereagoval.

A České dráhy nemohou podle svého mluvčího informace o prodeji losů uvést bez souhlasu Gamestaru. "Údaje o tom, kolik se prodalo losů, nemůžeme poskytnout. Nejsme jejich vydavatelem, zajišťujeme prodej jako smluvní partner. Výtěžek z loterií byl určen pro nadace Plaváček a Okřídlené kolo,“ řekl mluvčí Petr Šťáhlavský. MF DNES se proto dotazovala v obou nadacích. V Okřídleném kolu, které spadá pod České dráhy, i v Plaváčku – nadaci režiséra Juraje Jakubiska a jeho ženy Deany. Ani v jedné však zatím žádné peníze z loterií neviděli.

Loterijní společnost Gamestar neobchoduje jen s Českými drahami. Loni uzavřela smlouvu na prodej losů také s Českou poštou. Kromě železniční distribuční sítě tak získá prodejní místa na 3 400 poštovních pobočkách. Co z toho bude pošta mít? "Standardní provizi dle uzavřené smlouvy,“ uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová. Jak velká by provize měla být, je prý součástí obchodního tajemství.

Majetek SSM a Mf

Vydavatelství Mladá fronta (nesouvisí s MF DNES) prodal Fond dětí a mládeže v roce 2001 v dražbě. Tento fond spravoval majetek SSM a ve vedení fondu seděl Milan Matoušek starší. Ten působil také v dalších společnostech, které patřily fondu a vlastnily majetek SSM (například AGM a Stavocentral). Mf tehdy koupili neznámí investoři za několikanásobně menší cenu, než tehdy měla. Tyto investory sehnal podnikatel František Savov. Jejich totožnost odmítá prozradit. Vlastníkem Mf se stala společnost European Trust Services, později přejmenovaná na European Financial Services, a tu v Česku zastupoval Matouškův syn – Milan Matoušek mladší. Matoušek mladší a Savov se pak objevili v pozadí tří firem, které od Fondu dětí a mládeže odkoupily pod cenou svazácký majetek v roce 2004.


Nejlepší videa na Revue