Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tabák zmizí z plakátů

  0:01aktualizováno  0:01
Do půlky příštího roku mají z ulic a průchodů zmizet velké billboardy na cigarety. Budou se muset vměstnat do trafik a specializovaných obchodů s kuřivem. Výrobci cigaret nebudou mít rovněž dovoleno sponzorovat například motoristické akce (protože i to je reklama) - to však až od roku 2007.

Novela zákona o regulaci reklamy včera prošla zatěžkávací zkouškou: jednalo se o ní v Senátu, který ji už kdysi zablokoval. Včera ji ani nepodpořil, ale ani nezamítl, takže nyní už ji může smést ze stolu pouze prezident Václav Klaus. To se však neočekává.

"Není to nic, na čem by stála budoucnost země," usoudila poslankyně Lucie Talmannová z ODS. Ale i tak se o zákon svedla bitka, mnohdy značně emotivní.

Proti návrhu protestovala nejvíc ODS. Podle ní je zákaz reklamy diskriminační, když je tabák legální výrobek, zařazený mezi potraviny a pochutiny. "Nepřesvědčilo nás, že by byla nějaká souvislost mezi reklamou a tím, že si někdo zapálí," podotkla Talmannová.


Spor o impotenci
Zastánci zákazu (hlavně z řad ČSSD a KDU-ČSL) však hned vytahovali čísla: kouření je obrovský problém mezi dětmi a může za to i rafinovaná reklama, která dělá z cigarety symbol pohody.

Rozkoš senátora Kubery

• Chtěl bych důkaz od pana poslance Janečka, že (kouření) způsobuje impotenci, aby to vysvětlil mojí ženě. Není to pravda, nezpůsobuje. Kouření způsobuje občas i rozkoš.

Výrok senátora Jaroslava Kubery (ODS) při včerejší debatě v Senátu. Na závěr svého projevu si senátor demonstrativně zapálil cigaretu.

Právě děti dávají v 80 procentech případů přednost drahým značkám, jež propaguje reklama. "Každý druhý kuřák jednou zemře na následky svého návyku, denně je to šedesát lidí," varoval opakovaně Josef Janeček.

Senátor za ODS Jaroslav Kubera oponoval: "Na marihuanu není reklama, a přesto narkomanů přibývá." Za nesmysl označil větu uváděnou na krabičkách, že kouření způsobuje impotenci. Zmíněné varování lékařů pak vyvracel na svém vlastním příkladě.


Philip Morris: Úplný zákaz není šťastný
Kuberovi se nicméně nepodařilo prosadit návrh, aby zákon nezakazoval individuální propagaci cigaret dospělým, kteří s tím souhlasí. Sem patří například zasílání cigaret poštou, což novela zakazuje.

Včera protestovala i firma Philip Morris. "Jsme pro rozumnou regulaci reklamy, nicméně myslíme, že komunikace s dospělými kuřáky by měla být dovolena," uvedla ve svém stanovisku.

Cigarety chodí dětem poštou domů

Pokud vám není osmnáct, v obchodě vám cigarety nesmějí prodat. Nevadí. Můžete je přímo od výrobce obdržet poštou a ještě zdarma.

V doporučené zásilce, kterou dostala dcera Petra Tomíška, byly dva balíčky cigaret Pall Mall. Obálka sice měla nenápadné razítko: Určeno kuřákům starším 18 let (přesně podle zákona), ovšem téhle dívce bylo šestnáct.

Otec Tomíšek připouští, že jeho dcera si příležitostně zakouří. "Ale ujistila mě, že nikdy nedávala k dispozici své osobní údaje a nikdy se neúčastnila žádné soutěže tabákových koncernů, kdy by vyplňovala nějaký dotazník. Jsem jako otec rozhořčen, že šestnáctileté holce posílá někdo cigarety až domů," podotkl.

Jiří Oberfalzer, šéf marketingu firmy British American Tobacco, jež cigarety této značky vyrábí, kroutí hlavou. "Je to proti našim zásadám a něco takového by se nemělo stát."

Ale zjevně může. Zasílání bezplatných vzorků cigaret je součástí strategie řady výrobců. Ti shromažďují databáze kuřáků, jež získávají na různých akcích v restauracích či na diskotékách.

Hostesky si vyhlédnou kuřáky a požádají je o vyplnění osobních údajů. "Mají za úkol si ověřit, že dotyčné osobě už bylo 18 let," řekl Oberfalzer.

Zřejmě to však vždy nedělají. Nepřímo to potvrdil i Oberfalzer, když prověřil případ dcery Petra Tomíška a sdělil: "Na lístečku je uveden věk dvaadvacet let." Kdo ho vlastně vyplnil, už asi nikdo nedohledá.

"Není to ojedinělý případ," říká Eva Králíková z protikuřácké poradny.Vychází přitom z výpovědí rodičů.

Jiří Oberfalzer přímý marketing obhajuje, neboť je to podle něj způsob, jak mohou menší firmy konkurovat větším.

"Umím si představit dohodu s poštou, že by směla tyto zásilky vydat skutečně jen lidem nad 18 let," uvažuje. Zřejmě pozdě - novela schválená včera senátem rozesílání cigaret zakazuje.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební superdebata iDNES.cz a MF DNES v pražském hotelu InterContinental. (10....
ANALÝZA: Kudy se Česko může vydat, až rozhodnou voliči

Už teď je pravděpodobné, že změť různých názorů zaznívajících z Poslanecké sněmovny bude po volbách ještě o něco pestřejší než dosud a že ve Sněmovně může být...  celý článek

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.