Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Systém Galileo bude, zaplatí ho občané EU

  11:05aktualizováno  11:05
Astronom Galileo Galilei by mohl být spokojen: po něm pojmenovaný evropský vesmírný projekt bude zachráněn, a to pomocí několika miliard eur z rozpočtu Evropské unie. Méně spokojeni budou ti Evropané, kteří považují budování vlastního navigačního systému za zbytečné mrhání veřejnými penězi.

Díky Galileu by Evropané přestali být odkázáni na americký navigační systém GPS. | foto: ESA

Ministři dopravy EU v noci na pátek dospěli po mnoha hodinách jednání v Bruselu ke konečné dohodě o dalším financování Galilea a způsobu rozdělování zakázek. Kompromis zároveň oživil šance pro Česko, které chce umístit sídlo agentury do Prahy.

"Galileo nám zajistí ekonomickou a strategickou nezávislost. Vesmírná navigace je jasným znakem naší síly mezi zeměmi světa," prohlásil po vyřešení posledních zádrhelů eurokomisař pro dopravu Jacques Barrot.

Evropané jsou dosud při hledání cesty odkázáni na americký navigační systém GPS. Galileo, které přijde podle současných propočtů na 3,4 miliardy eur (téměř 90 miliard korun), má být přesnější v určování pozice a rovněž přinést mnoho nových, kvalitnějších služeb.

Původně mělo vyslání třiceti družic do kosmu platit konsorcium osmi soukromých společností. Jejich vedení však postupně přepadla skepse, zda se jim tak nákladná investice do budoucna skutečně vyplatí. Jejich váhání dostalo Galileo do pětiletého skluzu a řada kritiků volala po jeho zrušení.

V Bruselu mezi politiky a úředníky však převládl pocit, že by bylo škoda celý projekt smést ze stolu.

Ohebná pravidla Unie
Konečná dohoda byla dosažena na poslední chvíli. Bruselská komise, aby vytvořila náležitý tlak na členské vlády, oznámila, že je nutné osud Galilea vyřešit do konce roku. Další prodleva by prý projekt definitivně zabila. Nakonec bude financován z nevyčerpaných peněz určených na zemědělství pro tento rok.

V noci na včerejšek se pak ministři dohodli na klíči, který zajistí, aby Galileo neopanovala jedna firma či konsorcium. Díky tomu mají šanci se uchytit i české firmy.

Poslední mnohahodinové jednání ministrů dopravy však podle některých názorů v Bruselu odhalilo, jak snadno vlády zapomínají na vzletná slova o potřebě evropské technologické svébytnosti a prosazují čistě vlastní zájmy. A také to, jak lze ohýbat pravidla, aby EU dospěla ke společnému řešení.

Posledním velkým zádrhelem se stalo Španělsko. Odmítalo kývnout na celkovou dohodu, pokud se v Madridu neusídlí jedno z technických řídicích středisek. Ta nakonec budou umístěna v Itálii a Německu.

Dohoda by však podle unijních právníků platila i přes odmítnutí Španělska, přesto, že u takových rozhodnutí se zpravidla vyžaduje jednomyslný souhlas. Po následných španělských protestech byly podmínky dohody mírně upraveny. Kosmetická změna slibující propojení operačních center v různých zemích Madridu stačila a Španělsko nakonec kompromis podpořilo.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Odstranění sochy generála Roberta Leeho v New Orleans (19. května 2017)
Sochy prapradědečka patří do muzea, souhlasí potomek generála Leeho

Potomek konfederačního generála Roberta Leeho souhlasí s tím, aby sochy jeho předka zmizely z veřejného prostoru. Svým prohlášením reagoval Robert Lee, který...  celý článek

Policie na místě, kde řidič najel do davu lidí  (20. prosince 2016)
Útoky automobilem v Evropě se za poslední rok prudce množí

Evropa zažila za poslední roky už mnoho útoků provedených automobily, většinou s teroristickým motivem. Téměř polovina z nich se však stala jen za poslední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.