Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Syrská dívka blogovala o politice, odsoudili ji na pět let za špionáž

  8:17aktualizováno  8:17
Sýrie poslala devatenáctiletou blogerku na pět let do vězení za špionáž pro cizí zemi. Tál Mallúhíovou přivedli před soud v poutech a se zavázanýma očima. Podle aktivistů vysoký rozsudek svědčí o tom, že režim se bojí revoluční nákazy z Egypta a přitlačil na opozici.

Muž si prohlíží Facebook v internetové kavárně v Damašku | foto: AP

Zvláštní bezpečnostní soud v Damašku shledal náctiletou blogerku vinou z "vyzrazování informací cizí zemí." Podle soudu pracovala Mallúhíová pro Spojené státy, Washington to ale popírá.

Mallúhíová na svých stránkách zveřejňovala především poezii a věnovala se také špatné sociální situaci v Palestině. Vnučka jednoho z bývalých syrských ministrů si z trestu už jeden rok odseděla.

Ve vazbě je od prosince 2009, prvních devět měsíců jí režim držel bez jakéhokoliv formálního obvinění. Syrský zvláštní bezpečnostní soud ji obvinil ze špionáže loni v říjnu s tím, že "její špionáž vedla k útoku na syrského důstojníka." Soudce v pondělí podle BBC neupřesnil, v čem konkrétně její zrada spočívala.

K soudu v centru Damašku byla převezena za přísných bezpečnostních opatření, měla pouta a zavázané oči. Do soudní síně měli přístup pouze právníci. Podle jejich svědectví si Mallúhíová rozsudek bez emocí.

Syřan si čte noviny v damašské kavárně (4. února 2011)

Na trhu v Damašku seženete i syrskou vlajku s portrétem prezidenta (4. února 2011)

Matka Mallúhíové se po oznámení rozsudku před soudní síní rozplakala. Podle ČTK se s dcerou setkala od jejího zatčení pouze dvakrát, dopisem žádala prezidenta Bašára Asada o její propuštění. Mluvila prý do politiky, aniž jí rozuměla.

"Vykonstruovaná obvinění ze zrady jsou starý trik jak zastrašit ostatní," řekl agentuře Reuters nejmenovaný ochránce lidských práv. "Bohužel, režim se z dění v Tunisku a Egyptě vůbec nepoučil " připomenul v souvislosti s revolucemi v těchto zemích.

Režim v Damašku před několika dny oznámil, že povolí svým obyvatelům používání sociálních sítí. Po úspěchu revolucí v severní Africe se ale možná představitelé strany Baas, která se v Sýrii drží u moci už padesát let, zalekli síly internetu a poslali mladým aktivistům varování.

Americké ministerstvo zahraničí žádalo minulý týden o propuštění mladé Syřanky a zdůraznilo, že občané Sýrie mají univerzální právo na svobodu projevu.

Damašek, Sýrie

Damašek, Sýrie

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.