Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na tajných misích jsem režimu vozil zbraně a peníze, tvrdí syrský pilot

  19:50aktualizováno  19:50
Bývalý armádní pilot režimu syrského vládce Bašára Asada přišel s odvážným prohlášením. Během svého působení na pozici pilota nákladního letadla prý mnohokrát musel podnikat tajné mise do zahraničí, odkud do Sýrie přivážel jak miliony v hotovosti, tak zbraně, na jejichž dodávky bylo o mnoho měsíců dříve uvaleno embargo.

Nazirův Iljušin Il-76 převážel mnoho měsíců tajný náklad pro Asadův režim. | foto: Profimedia.cz

Padesátiletý pilot, který si říká Nazim, se se svým příběhem svěřil britskému serveru telegraph.co.uk. Nazim podle svých slov strávil za kniplem celý život, nejprve jako pilot armádního vrtulníku, následně pak ruského nákladního letounu Iljušin IL-76, který pojme až čtyřicet tun nákladu. "Létal jsem do Moskvy, severní Afriky, Indie a někdy dokonce i do Anglie," popisuje Nazim.

Ve svém letadle převážel mnoho druhů nákladu čítající humanitární pomoc a zdravotnické potřeby. Občas prý musel dopravovat i zbraně. "V posledních letech už to ale začalo být špatné. Zbraně, které jsem dopravoval, totiž byly často používány proti civilistům," vysvětluje Nazim. Když bylo na dovoz zbraní do Sýrie uvaleno mezinárodní embargo, Nazim si myslel, že s leteckou přepravou výbavy pro armádu je konec. O pár týdnu poději poznal, že se zbraní jen tak nezbaví.

Vůdce opozice rezignoval

Muáz Chatíb

Dosavadní vůdce syrské opoziční koalice Muáz Chatíb v neděli z tohoto seskupení vystoupil. Chatíb to oznámil na Facebooku a později to agentuře Reuters potvrdil i jeho mluvčí. Vůdce Národní koalice sil revoluce a syrské opozice řekl, že chce v budoucnosti pracovat "svobodně a že nemůže být k dispozici žádné oficiální instituci".

Zdroj: BBC

Svůj první utajený let Nazim absolvoval v dubnu loňského roku. Tehdy jeho cesta směřovala do Ruska, odkud měl přivézt celých třicet tun bankovek různých měn. Část nákladu do svého letadla naložil v ruském Permu, kde se nachází státní tiskárny peněz. Když se vrátil do Sýrie, na letišti už prý čekalo několik pancéřových aut Syrské národní banky. Podobné lety prý Nazim absolvoval i třikrát do měsíce.

Od dovozu peněz k výbušninám

S eskalací konfliktu v Sýrii se však povaha nákladu začala měnit. Nazim byl nucen podniknout dva lety do íránského Teheránu. Ihned po přistání byl odveden pryč od svého letadla, které pracovníci letiště ukryli do hangáru a následně do něj v tichosti a stranou pozornosti naložili náklad. Co přesně převážel, Nazim neví. Při zpětném převzetí stroje mu však bylo doporučeno, aby se vyhýbal turbulentním oblastem. To podle Nazima mohlo znamenat jediné, součástí nákladu jsou výbušniny. Nazim měl podle svých slov speciální povolení od íránské vlády, o kterém prý "neměli Američané ani páru".

Kariéru ve službách Asada však Nazimovi narušila nehoda jiného letadla, při které zemřel jeho pilot, jenž byl členem sekty alavitů. K té se řadí i Asadova rodina. Havárie se zdála režimu podezřelá. Nazim byl následně z neznámých důvodů na šedesát dní uvězněn spolu s dvanácti dalšími lidmi v miniaturní cele a byl podrobován tvrdým výslechům. Po propuštění z vězení se Nazim rozhodl, že v Sýrii nemůže zůstat. V myšlenkách na odchod z vlasti ho utvrdil i jeho dům vypálený do základů, který na něj po návratu z vězení čekal.

Nazim nyní žije spolu se svou manželkou v sousedním Jordánsku v jednom bytovém domě společně s dalšími šestadvaceti Syrskými uprchlíky.

Autor:






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.