Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Symbolické uvažování

  15:57aktualizováno  15:57
Naprosté většině lidí přijde otřesné, slyší-li z úst fundamentálních muslimů obhajobu teroristického útoku v USA, jakožto ztělesnění satana. Musíme si ale uvědomit, že ti, kteří ho sice přímo neobhajují, ale připouštějí, že je to "jen odplata" za zlo napáchané Amerikou ve světě, uvažují stejně nebezpečným způsobem. Jsou totiž schopni a ochotni natolik zjednodušit lidské společenství, že ho vidí v symbolech. Přitom zapomínají na to úplně nejzákladnější a nejjednodušší: stala se ta nejotřesnější, naprosto bezadresná a o to krutější vražda tisíců nevinných lidí. Je to jen a jen brutální vražda, žádný symbol, žádná odpověď utlačovaných a ponížených.
Zcela hloupé a děsivě kruté je tvrzení, že Amerika také přece páchala ve světě strašné zlo, jehož obětí byli civilisté, takže se tedy není čemu divit, když teď sklízí "trny" své politiky. Je to totiž přesně ta rovina myšlení plná symbolů, kterou nesmíme připustit. Tím, kdo sklízí "trny", není Amerika, ale tisíce mrtvých a pozůstalých. Je naprosto nezbytné hledat konkrétní viníky a původce zla na obou stranách. Vždy jsem se domníval, že tato zásada, která je jednou z elementárních součástí lidství, je naprosto samozřejmá. Názory některých lidí mě ale v poslední době bohužel přesvědčily o opaku. Je nutné vědět, že jakoukoliv symbolizací v už zmíněném smyslu bychom de facto ospravedlňovali vraždu nevinných lidí.
Podobných symbolů však v mnoha myslích stále dost přetrvává. Jedním z nich je utrpení, neštěstí a bída lidí, z jejichž řad se teroristé rekrutují, jakožto hlavní příčina terorismu. Tento symbol svádí k tendenci alespoň částečně jím terorismus obhajovat. I "pochopení" má však své hranice a absolutně není důvodem k tomu, abychom kvůli němu
zapomínali na to, že teroristům jakékoliv pochopení a především tolerance chybí. Terorismus však ve svém souhrnném vývoji dává navíc tušit, že teze o jeho sociálním původu je více než pochybná. Jakožto fenomén je uskutečňován určitými konkrétními lidmi a důvod jejich konání spočívá daleko spíše v psychické úchylce, podobně jako je tomu u psychopatického vraha. Ospravedlnění tohoto tvrzení nemusíme hledat pouze ve faktu, že mnoho teroristů z chudých poměrů nepochází. Daleko důležitější je si uvědomit, že za "cíl" teroristického činu je nejčastěji nutno pokládat bezohledné prosazování nějaké myšlenky či vidění světa, nebo propuštění některého z "bratří", který hrdinně zavraždil stovky civilistů. Jedním dechem se dodává, že je to pro osvobození toho a toho lidu od takového a takového útlaku. Dalším  nebezpečím je hledání nějakého symbolického viníka, který je zodpovědný za úděsnou situaci určité sociální skupiny či národa (jakoby k odrazení od takového počínání nestačil hrůzný historický precedens). Za takovéhoto původce utrpení Palestinců je považován Izrael. V
žádném případě nechci zlehčovat strašnou situaci palestinských uprchlíků, kterých je mi upřímně a hluboce líto. Zde i kdybychom dokonce přistoupili na "hru" se symboly, tak není možné tak souhrnné a jednostranné tvrzení obhájit. Málokdy se připomíná skutečné historické dění, které doprovázelo vznik státu Izrael. Mnoho Palestinců skutečně uprchlo ze strachu, ale obrovské množství jich také odešlo pod vlivem fundamentální rétoriky arabských států,
které slibovaly jejich triumfální návrat a "zahnání Židů do moře". Tedy ani v oné "hře" nemůžeme říci, že jediným viníkem je zde určitý symbol - Izrael. Obecně si musíme uvědomit, že ne vždy je možné přičítat sociální katastrofu a úpadek nějaké další straně. V mnoha  případech je tíživou situací svých občanů vinen samotný fundamentální režim státu, vyplývá to už z jeho podstaty, ze způsobu jakým nechává lidi v čele rozhodovat o "svém" národu.
Boj proti terorismu je skutečně neuvěřitelně složitý, zdlouhavý a bolestný. Svědčí o tom i současná situace, kdy Spojené státy pravděpodobně použijí vojenskou sílu v širším měřítku, přestože vědí, že vlastní řešení problému bude muset být jiné a mnohem šířeji zaměřené. Je ovšem paradoxní, že při "lokálních" teroristických aktech téměř vždy celé světové společenství dané státy od použití násilí odrazuje. Neuvědomuje si, že například v případě blízkovýchodního konfliktu nutí Izrael k jednání s Jásirem Arafatem, s člověkem, který nejenže není schopen nejmenší kontroly nad palestinskými teroristickými organizacemi, ale který dokonce uvězněné vrahy z Hamasu masově propouští.
Je naprosto nezbytné, a to nejen v případě nějaké tragédie, neuvažovat v oněch symbolech. Tak totiž myslí sami teroristé. Je-li někdo takovémuto způsobu myšlení nakloněn, popírá demokracii a především lidskost.
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka a ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová
Šlechtová provětrala úřad, řekl Sobotka. Žehral na ekology zdržující stavby

Pochvaly za dynamické vedení resortu a za to, že úřad „provětrala“, se od premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) dostalo ministryni pro místní rozvoj Karle...  celý článek

Narozeninová oslava Vratislava Mynáře na Pražském hradě (22. 6. 2017).
Mýdlo na Hradě zřejmě nebude. V akci nám brání, tvrdí režisér

Párty v Jižních zahradách Pražského hradu, kterou chtěl v reakci na oslavu kancléře Vratislava Mynáře uspořádat 9. září režisér a dokumentarista Petr Horký, se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.