Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Symbol míru už půl století slouží protestům i komerci

  14:42aktualizováno  15:29
Slavné muří noze je přesně padesát let. V roce 1958 se poprvé objevila na britských antinukleárních demonstracích a od té doby prodělala dlouhou pouť. Symbol provázel hnutí proti válce ve Vietnamu i demonstrace během Pražského jara. Také se ho zmocnil trh, dostal se na známky i do reklam.

Symbol míru použili aktivisté v Kolíně nad Rýnem proti okupaci Iráku | foto: Profimedia.cz

Ve skutečnosti je mírový symbol ještě o málo starší. Britský grafik Gerald Holtom ho navrhl už koncem února 1958. Na veřejnost se ale dostal až o dva měsíce později, během pochodu Přímé akce proti jaderné válce (DAC) na Trafalgarském náměstí v Londýně.

"Byl jsem zoufalý. Hodně zoufalý. Kreslil jsem si: obraz zoufalého jedince, s roztaženými rukama, ve stylu Goyova rolníka před popravčí četou. Dal jsem kresbě přesné linie a zarámoval ji do kruhu," popsal vznik znaku autor.

Muří noha v kroužku má ale i další vnitřní význam. V semaforové komunikaci, která využívá vlajky, označují napůl rozpažené ruce písmeno "N", zatímco svislá čára (jedna ruka vztyčená, druhá upažená) zastupuje písmeno "D". ND je pak zkratkou pro jaderné odzbrojení (nuclear disarmament).

Do Spojených států se symbol dostal hned v roce svého vzniku. Do obecného povědomí ho vnesl aktivista Kampaně za jaderné odzbrojení Art Bigelow, který se na malé loďce plavil do blízkosti nukleárních testů. Mírový znak pak provázel Američany celá 60. léta, především ve spojení s kontrakulturou a hnutím proti válce ve Vietnamu.

Co je dobré pro dav, je dobré i pro obchod
Originál Holtomovy skici dnes opatruje muzeum míru v britském Bradfordu, ale symbol žije dál vlastním životem. "Je pravděpodobně stejně známý jako Coca-Cola," tvrdí Ken Kolsbun, autor knihy Mír: Biografie symbolu.

Je fakt, že za padesát let se znakem míru oháněl kdekdo. Objevoval se na zdech po invazi vojsk zemí Varšavské smlouvy do Československa, používaly ho feministky nebo bojovníci za práva homosexuálů.

Vedle toho se ale stal z muří nohy i dobrý obchodní artikl. "Stačí říct, že téměř vše, co kdy bylo vyrobeno nebo propagováno, přišlo v nějaký moment se symbolem míru. Ben & Jerry´s z něj udělali zmrzlinovou novinku. Americká pošta ho dala v roce 1999 na známky," napsaly Washington Post.

Podle Aleny Pelcové z reklamní agentury Mark BBDO je přitom symbol stále živý. "Ještě funguje," řekla iDNES.cz. Agentura by se podle ní nebála nabídnout využití loga svému klientovi, hlavně kdyby se jednalo o kampaň s konceptem míru. Výhodou nepochybně je, že na světoznámý symbol nejsou žádná autorská práva. "V tomto směru není žádné omezení," říká Pelcová.

Autor:


Témata: Okupace, Demonstrace




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.