Autobus nejdříve vjel kolem za svodidla.

Autobus nejdříve vjel kolem za svodidla. | foto: Radek Cihla, MF DNES

Svodidla autobus uvěznila, řidič se zhroutil

  • 51
Policie stále nevyslechla řidiče autobusu, který v neděli narazil do mostu na dálnici D8. Po tragické havárii se zhroutil a je v nemocnici. Znalci zjistili, že vůz sjel těsně před srážkou z krajnice a najel na svodidla. Od toho momentu už řidič neměl šanci vrátit autobus na silnici.

INFOGRAFIKA:
Kde v autobuse hrozí největší riziko?
ČTĚTE TAKÉ:
Linka 112 zdržela výjezd sanitek k nehodě autobusu

Jen několik sekund předtím, než jízda linkového autobusu v neděli ráno skončila na dálnici D8 u Zdib tragédií, sjelo vozidlo pravou stranou z krajnice a najelo na svodidla.

Zhruba třicet metrů se pak jako po kolejích, se svodidly mezi koly, hodně nakloněný doprava a s levými koly ve vzduchu autobus řítil přímo na betonový mostní pilíř.

Tak se podle prvních poznatků expertů odehrála nehoda autobusu, který jel v neděli z České Kamenice do Prahy. Pět lidí zemřelo na místě, další žena po převozu do nemocnice. - více zde

"Jakmile se autobus dostal pravým kolem za svodidla a levá zůstala na silnici, svodidla vůz postupně nadzdvihávala a už ho nikam nepustila. Ani brzdění by nepomohlo," řekl dopravní expert Stanislav Huml, který na místě dělal znalecký posudek.

Cestující byli nepřipoutaní, v autobuse totiž nebyly pásy. "Lidem na pravé straně autobusu by ale určitě nepomohly," poznamenal Huml. Mostní pilíř totiž doslova část autobusu odřízl.

Proč se nehoda stala, policie vyšetřuje. Zatím není ani jasné, jakou rychlostí řidič jel. "Zkoumáme to a zřejmě bude přizván znalec," řekla policejní mluvčí Lenka Kubátová.

Znalec už vyloučil technickou závadu vozu. Jednou z možností je mikrospánek řidiče. Ten po tragédii mluvil před záchranáři o tom, že asi usnul. Nasvědčuje tomu i lehká jízdní stopa, brzdná dráha chybí.

Řidič zůstává v nemocnici
Policie tragédii vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti. "Řidič zatím obviněn nebyl. Čekáme, až bude schopen výslechu. Už ale byly zahájeny úkony trestního řízení," upřesnila Kubátová pro iDNES.cz.

Jisté je jen to, že dechová zkouška po nehodě neprokázala alkohol. Pokud bude obviněn, hrozí mu až deset let vězení.

Řidič vyvázl s frakturou zápěstí. Teď je v nemocnici v Děčíně. "Kvůli psychickému stavu je v péči lékařů. Je nutné, aby byl pod neustálým dohledem," uvedl ředitel nemocnice Miloslav Řehák.

Dopravce odškodní pozůstalé
Podle Marka Ženkla, mluvčího Dopravního podniku Ústeckého kraje, bude o dalším osudu řidiče u firmy teprve rozhodnuto. "V žádném případě nebude pracovat jako řidič," uvedl Ženkl.

Podle něj Dopravní podnik zkoumá možnosti odškodnění pozůstalých a zraněných. "Až získáme oficiální informace od policie o obětech, spojíme se neprodleně s pozůstalými a budeme ihned kontaktovat zraněné a jejich rodiny," dodal mluvčí.

V pražských nemocnicích v Motole a ve Střešovicích zůstává pět zraněných cestujících. Jsou mimo ohrožení života včetně muže, kterého v pondělí ve střešovické nemocnici několik hodin operovali.

Na jaká místa je bezpečné si sednout?

Kam si v autobuse bezpečně sednout, abyste snížili riziko zranění, či dokonce smrti v případě havárie? "Záleží na tom, jak autobus zrovna nabourá. Jestli jde o čelní nebo boční náraz, anebo převrácení," odpovídá šéf firmy ČSAD Jihotrans Robert Krigar.

Havárie autobusů v Česku představují podle statistik nejčastěji čelní nárazy. "V takovém případě jsou nejohroženější cestující na sedadlech, před nimž nejsou další," tvrdí Jiří Hloch ze společnosti FTL. "Proto se snažíme, aby si dopředu nesedaly děti. V případě nárazů hrozí, že vylétnou skrz přední sklo," dodal.

Kvůli riziku už musí mít všechny nové autobusy na uvedených místech trojbodové bezpečnostní pásy. Jenže problém je v tom, že na tuzemských linkách jezdí staré karosy, které postrádají i obyčejné dvojbodové pásy. "Zájezdové autobusy je už mají, ale domácí linkové zatím ne," přiznává Krigar.

Při bočním nárazu jsou zase nejohroženější cestující na sedačkách u oken. "Stačí, když třeba jen pěti centimetry zavadíte o překážku. V osmdesátikilometrové rychlosti je to mohutná síla, která bok autobus doslova rozpárá," tvrdí Petr Pavlata z Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Nejnebezpečnější z nehod autobusů je převrácení, to jsou ohroženi lidé na všech sedadlech. "Pokud nejsou připoutáni, cestující i zavazadla létají vzduchem," říká Pavlata. Právě kvůli tomu se nyní rodí nová evropská směrnice, podle níž už budou muset mít všechny nové autobusy trojbodové pásy na všech sedadlech.

INFOGRAFIKA:
Kde v autobuse hrozí největší riziko?
,

Nejlepší videa na Revue