Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Svobodná Evropa nevysílá česky už pět let

  11:13aktualizováno  11:13
Vysílání rádia Svobodná Evropa v češtině, které bylo důležitým zdrojem svobodných informací především před rokem 1989, se 30. září 2002 přesně ve 22:00 hodin po více než půlstoletí definitivně odmlčelo. Spojené státy ho přestaly financovat.
Bývalý prezident Václav Havel na návštěvě v Rádiu Svobodná Evropa.

Bývalý prezident Václav Havel na návštěvě v Rádiu Svobodná Evropa. | foto: ČTK/AP

Skončilo z velice prozaických důvodů: Spojené státy ukončily jeho finanční podporu s odůvodněním, že v souvislosti s bojem proti terorismu potřebují peníze na rozšíření vysílání do jiných zemí.

Rádio Svobodná Evropa (RFE) bylo založeno v roce 1949 z iniciativy vlády Spojených států a jeho sídlem se stal západoněmecký Mnichov (kvůli snížení nákladů bylo v roce 1995 přestěhováno do Prahy do budovy bývalého Federálního shromáždění).

První zkušební program odvysílala jeho československá sekce v červenci 1950 z nákladního automobilu pohybujícího se kolem československých hranic a pravidelně vysílat začala o necelý rok později, v květnu 1951.

Jeho prvním ředitelem se stal Ferdinand Peroutka, který u "štvavé vysílačky", jak Svobodné Evropě říkali komunisté, od samého začátku. V čele stanice byl deset let.

V roce 1994 se z rozhodnutí Výboru pro zahraniční vysílání Spojených států české vysílání od mateřské Svobodné Evropy oddělilo a přesunulo do Prahy jako nová nezávislá korporace s českým názvem Rádio Svobodná Evropa (RSE).

O rok později je připojena k Českému rozhlasu 6, šéfredaktorem byl jmenován Pavel Pecháček, syn bývalého ředitele RSE z let 1965 až 1977.

Trn z oka měl vytrhnout Minařík
Komunistům bylo rádio trnem v oku. Jeho zaměstnanci museli čelit vyhrožováním, únosům, atentátům. Několikrát se pokusili jeho vysílání přerušit nebo dokonce celé zastavit.

Nejznámější záškodnickou akcí byl útok rozvědčíka Pavla Minaříka, který svým nadřízeným předložil tři plány na pumový útok. Jeho návrhy komunisté ještě odmítli, přikročili až k němu až v roce 1981. Výbuch bomby zničil celou československou redakci a poškodil i několik přilehlých budov.

Současný nástupce stanice - Rádio Svobodná Evropa / Rádio Svoboda vysílá v osmadvaceti jazycích, prezidentem rádia je Američan Victor Jeffrey Gedmin.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lobbista Tomáš Hrdlička (vlevo) hostem volebního studia iDNES.cz (21. října...
VIDEO: To nejlepší z volebního studia iDNES.tv

Server iDNES.cz přinesl ke sněmovních volbám 2017 sedmihodinové vysílání. Volební studio nabídlo řadu hostů v čele s bývalým prezidentem Václavem Klausem a...  celý článek

Ústecký volební lídr ČSSD Jaroslav Foldyna v diskusním pořadu iDNES.cz...
Vedení ČSSD musí rezignovat, budoucnost má jen Chovanec, míní Foldyna

Na mimořádném sjezdu ČSSD by mělo rezignovat celé vedení, myslí si rebel sociální demokracie Jaroslav Foldyna. Jediný, koho si dál umí představit v čele...  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
Je to strašná síla, když vám dá hlas tolik lidí, říká slavící Bartoš

Sehnat předsedu Pirátů Ivana Bartoše není snadné. Mobil má vypnutý. Nejsnáze ho najdete podle svítících světel a hloučku kameramanů. „Jsem více než spokojený s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.