Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Světová média: boj o ČT je bojem o demokracii

  10:39aktualizováno  10:39
Poslednímu vývoji kolem České televize a středeční demonstraci na Václavském náměstí věnují velkou pozornost všechna hlavní světová média. Demonstrace dala najevo, že mocní už nesmějí tak troufale s českými občany zacházet, uvedl německý první veřejnoprávní televizní program ARD s tím, že nespokojenost českých občanů nesměřuje jen vůči pochybnému vedení televize, ale i vůči mocenskému kartelu obou velkých stran. Rakouská televize ORF, ale i americká CNN či britská BBC přirovnaly stotisícovou demonstraci k situaci z listopadu 1989.
Mezinárodní federace novinářů podpořila ve středu vzbouřené zaměstnance ČT a důrazně požádala Evropskou komisi o vyšetření celé kauzy.

Ve sporu o vedení ČT se projevuje boj o zásadní koncepci české demokracie, uvedla ARD. Malé Česko nikdy neoplývalo velkou transparencí a v politice a hospodářství je zřejmé neprůhledné propojení mezi starými a novými bratrstvy v politice a hospodářství.

Když demonstrují desítky tisíc lidí, ukazuje to jediné: jejich nespokojenost nesměřuje jen vůči pochybnému vedení televize. Většina Čechů je otrávena mocenským kartelem obou velkých stran. Tato neblahá aliance má jediný účel: Zajišťuje oběma stranám vliv a prebendy, a to i v televizi, hlásila ARD.

ARD: Klaus a Zeman považují novináře za hlásné trouby
Zeman a Klaus jsou politikové nelítostné arogance. Přejí si novináře jako hlásné trouby a nepříjemné otázky považují za urážku majestátu, pokračovala ARD. Že vzbouřenci v televizi sáhli po nelegálních metodách je sice pochybné, avšak otázkou zůstává, jak lze vůbec tento mocenský kartel rozbít. Pod tlakem ulice vláda správně rozhodla, že televizní radu už napříště nemají obsazovat politikové, ale různá sdružení. Jedenáct let po svržení komunismu dospívají Češi k poznání, že rozmanitost politických stran ještě nezajišťuje fungující demokracii, uvedla ARD.

ZDF: Boj o politickou svobodu
Druhý veřejnoprávní program ZDF uvedl, že masová podpora z Václavského náměstí povzbuzuje vzbouřené redaktory k pokračování ve stávce. Pro ně je to konflikt o politickou svobodu. Velké politické strany se potají dohadují o tom, kdo bude určovat program veřejnoprávní televize, a proti tomu směřuje protest občanů. Skutečnost, že tolik lidí demonstruje, politiky alarmuje.

Jak ukazují i dějiny, Češi to míní se svými protesty vážně, uvedla ZDF.
Nervózní ředitel Hodač běhá jako zajatý tygr ve svém šéfovském patře a cítí rostoucí tlak, neboť jde o jeho hlavu. ZDF se marně pokoušela o rozhovor s ním a ukázala jen obrázky bezradného a trapně se rozhlížejícího televizního manažera, který se snaží utéci a projít dveřmi uzamčenými jeho ochrankou. Hodač byl už jednou šéfem zpravodajství a i tehdy byl jako stranický agent neoblíbený, dodala televize.

Deutschlandfunk: Svoboda slova je ohrožena
Situace je vážná jako v letech 1989 a 1968, konstatovala rozhlasová stanice Deutschlandfunk. Než začne platit nový zákon, může to trvat a do té doby může Hodač televizi zcela zničit. Způsobil už miliónové škody četný přerušením programu. Ve hře je mnoho: možnost kritizovat mocné, otevřená výměna názorů a svoboda slova. To vše je nyní ohroženo.
 
Politická krize v ČR je v posledních dnech na pořadu v německých veřejnoprávních i komerčních médiích i několikrát denně. ARD i ZDF ve středu nezvykle vysílaly původní materiály z ČR v obou svých večerních relacích a na reportáže a komentáře
nasadily nynější i bývalé zpravodaje v Praze.

ARD k situaci v ČR dodala: Po desetiletích vlády diktátorů mnozí lidé chtějí nezávislé a svobodné informace. Pokus předat vedení ČT do rukou nekvalifikovaných stranických novinářů, kteří vysílají neprofesionální a často diletantské zprávy, narazil na tvrdý odpor. Mnohé mezitím mluví pro to, že nejde ani tak o stranické vedení televize, ale že je za tvrdou konfrontací záměr televizi zruinovat personálně i finančně. Pro ODS, ale i sociální demokraty by to byl přijatelný koncept, jak si často kriticky informující ČT podřídit.

Britský tisk: Praha si přehrála sametovou revoluci

List The Times uvedl, že hněv domonstrantů, který je zaměřen proti politizaci státní televize, by mohl ve svých důsledcích svrhnout vládu.
Podle deníku The Guardian se politici shodují v tom, že pokud nebude krize ukončena brzy, mohla by se situace natolik vyhrotit, že by bylo nutné uspořádat předčasné parlamentní volby.

The Independent napsal, že demonstrace na Václavském náměstí připomínala pád komunismu. Demonstranti podle deníku svým protestem evokovali ducha sametové revoluce. Jmenování Jiřího Hodače vyvolalo největší krizi za uplynulých několik let, uvádí list. Připomíná, že po demonstracích v roce 1989 byla Česká republika vlajkovou lodí mezi kandidáty o vstup do Evropské unie. Potom však na seznamu kandidátských zemí spadla dolů a její pověst byla pošramocena obviněními z politické a ekonomické korupce.

ORF: Boj o svobodu slova
       
Hodače hodil ve středu přes palubu i Miloš Zeman. O nejnovějším vývoji krize kolem ČT.

Spor o kontrolu nad veřejnoprávní televizí označila rakouská ORF za státní aféru. Reportér rakouské televize v záběrech z místa demonstrace zdůraznil, že na  Václavském náměstí se sešlo přes 100 000 lidí a že petici proti generálnímu řediteli ČT Hodačovi podepsalo 123 000 obyvatel země. "Dnešní demonstrace je znakem solidarity Čechů s rebelujícími redaktory," poznamenal reportér ORF.

Bývalý poradce prezidenta Václava Havla Karel Schwarzenberg v rakouské televizi ORF řekl: "Obyvatelstvo si uvědomilo, že svobodu musí vždy bránit." Za dojemné označil Schwarzenberg pokojný průběh mítinků nejen v české metropoli, ale i v Brně a Ostravě.

Bývalá korespondentka ORF v Praze Barbara Coudenhove- Kalergiová připomněla, že česká veřejnost nepovažuje současný konflikt mezi zaměstnanci a vedením televize pouze za pracovněprávní spor, ale za situaci, ve které jde o svobodu médií a nezávislost televize.

Světové agentury srovnávají demonstraci s rokem 1989
Početnost demonstrace zdůraznila řada zpravodajských agentur. Zpravodaj americké agentury AP hlásil, že demonstrace na Václavském náměstí byla největší od sametové revoluce v roce 1989. Podobně francouzská agentura AFP s odvoláním na Český rozhlas odhadla účast na více než 100 000 lidí.

Americká CNN rovněž připomněla průzkum veřejného mínění z minulého týdne, podle něhož 89 procent obyvatel požadovalo Hodačovu rezignaci. Jak CNN, tak britská BBC poukázaly na masivní podporu médií z celého světa, které se těší vzbouření redaktoři ČT.

Přes sto tisíc lidí přišlo na pražské Václavské náměstí podpořit stávkující zaměstnance České televize, 3. ledna 2001

Přes sto tisíc lidí přišlo na pražské Václavské náměstí podpořit stávkující zaměstnance České televize, 3. ledna 2001

Na pražské Václavské náměstí přišlo manifestovat solidaritu s revoltujícími zaměstnanci České televize přes sto tisíc lidí, 3. ledna 2001

Na pražské Václavské náměstí přišlo manifestovat solidaritu s revoltujícími zaměstnanci České televize přes sto tisíc lidí, 3. ledna 2001

Plakát ukazující šéfku zpravodajství ČT Janu Bobošíkovou s předsedou Sněmovny a ODS Václaven Klausem vévodil pódiu na pražském Václavském náměstí, 3. ledna 2001

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.