Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Světem vědy

aktualizováno 
- Úřady ve třiceti pěti francouzských městech v úterý uzavřely ulice pro individuální automobilovou dopravu. Operaci s názvem "Do města bez auta" vymyslelo francouzské ministerstvo životního prostředí, aby ukázalo, že do práce se dá dostat i veřejnou dopravou, případně na kole či na kolečkových bruslích. Americký architekt Hans Walter Muller se tedy po pařížském bulváru Champs-Elysées projížděl na miniaturním kole, jež je doplněno elektrickým pohonem. Měl při tom kolem sebe speciální plastickou bublinu - zřejmě jako trénink, aby se neudusil, až zas vyjede mezi auta.


Nátěr proti graffiti

Možná jsou graffiti - obrázky nastříkané sprejem na zeď - uměleckým žánrem, ale neříkejte to majitelům domů, na nichž se sprejeři vyřádili. Odstranit nežádoucí graffiti je drahé a ještě se při tom dále poškozuje fasáda. Tři německé výzkumné ústavy proto společně vyvinuly metodu, která by měla majitelům domů ušetřit starosti. Jde o ochranný nátěr z polymerů, který se dá lehce odstranit i s nastříkanými obrázky. Nátěr propouští vodní páru, takže umožňuje budově "dýchat". Odolává dešti, ale dá se smýt proudem horké vody, aniž by pak odstraněné chemikálie v půdě způsobily ekologické škody. Vzápětí pak lze na budovu nanést nátěr nový. "Ochranná vrstva nenarušuje vzhled budovy, a navíc ji ještě chrání před mikroorganismy," uvádí Fritz Loth z Fraunhoferova výzkumného institutu.

Simulátor opilců a šílenců
Učební simulátory jízdy v automobilu sice mohou naučit hodně, jenže obvykle nepočítají s reálnou praxí na silnicích, kde za volantem také sedí opilci, agresivní maniaci nebo lidé usínající únavou. Počítačoví odborníci na britské Univerzitě v Leedsu proto sestrojili simulátor, který náhodným výběrem nasazuje do výukových programů takovéto nebezpečné řidiče. Lidi, kteří se na simulátoru učí jezdit, tedy občas přes všechnu jejich snahu někdo při simulované jízdě nabourá, nicméně mají šanci vyzkoušet si reakce, jež jim mohou na silnici zachránit život.

Teplo nastavuje biologické hodiny
Je známo, že takzvané biologické hodiny v těle člověka se řídí světlem. Vědci z lékařské školy v americkém New Hampshire však v časopise Science informovali o svých pokusech, z nichž vyplývá, že organismus samočinně rozpoznává období dne také podle okolního tepla. A to dokonce tak, že změny v teplotě posouvají vnímání času bez ohledu na to, jaké je venku světlo. Díky tomuto poznatku je vlastně možné hledat tepelný způsob, jak člověka, který přiletěl z velké dálky a jehož organismus je ještě zvyklý na odlišný čas, šetrně přivyknout na čas místní.

Sojourner nemusel být první
Světovou veřejnost v polovině loňského roku vzrušily snímky neohrabaného amerického robota Sojourner, který po několik týdnů neúnavně brázdil povrch planety Mars. Nebyl to však první pokus dopravit na povrch "rudé planety" mobilního robota.
Archivy bývalého Sovětského svazu vydávají nejedno překvapivé svědectví - a nedávno je opustila zpráva o malém průzkumném vozítku, které bylo vyrobeno právě pro použití na planetě Mars. V roce 1971 byly dva stroje vyslány na povrch "rudé planety" na palubách sond Mars-2 a Mars-3. Jeden automatický průzkumník byl zničen při neúspěšném přistání, druhý pracoval méně než minutu - proto byla jejich existence raději utajena. Vozítka se měla pohybovat po speciálních "lyžích" ve vzdálenosti do patnácti metrů od mateřské lodi. Jejich úkolem bylo zjistit co nejvíce informací o fyzikálních vlastnostech povrchu Marsu. (TOMÁŠ PŘIBYL)

Úřady ve třiceti pěti francouzských městech v úterý uzavřely ulice pro individuální automobilovou dopravu. Operaci s názvem "Do města bez auta" vymyslelo francouzské ministerstvo životního prostředí, aby ukázalo, že do práce se dá dostat i veřejnou dopravou, případně na kole či na kolečkových bruslích. Americký architekt Hans Walter Muller se tedy po pařížském bulváru Champs-Elysées projížděl na miniaturním kole, jež je doplněno elektrickým pohonem. Měl při tom kolem sebe speciální plastickou bublinu - zřejmě jako trénink, aby se neudusil, až zas vyjede mezi auta.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Dobrovolníci z Červeného kříže varují obyvatele madagaskarského venkova před...
Madagaskar stihla epidemie plicního moru, možnou nákazu hlásí i Seychely

Epidemie moru, která postihla Madagaskar, si už vyžádala nejméně 57 obětí. Podezření na první případ hlásí také Seychely. Johannesburg, Nairobi a Addis Abeba,...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.