Svendborg Maersk se na svatého Valentýna plavil nedaleko pobřeží severní Francie. Námořníky však zaskočil silný vítr, který podle serveru Seatrade Global dosahoval rychlosti 60 uzlů, tedy asi 110 kilometrů za hodinu. Velká nákladní loď se rovněž musela potýkat s desetimetrovými vlnami.
KontejnerStandardizované přepravní jednotky (TEU) se nepoužívají jen v lodní dopravě. Kontejnery se běžně přepravují i po silnicích nebo železnicích. Je to pevná a uzavřená přepravka pevně stanovených rozměrů, jejíž tvar umožňuje upevnit několik kontejnerů nad sebe. Obrovské nákladní lodě jich denně přepravují po moři pět až šest milionů, naprostá většina z nich míří z nebo do Číny. |
Nepříznivé počasí dalo pořádně zabrat jistícímu systému, který držel přepravní kontejnery na palubě. Ten nakonec povolil a část nákladu zmizela v Biskajském zálivu. Dánské plavidlo však pokračovalo dál, zakotvilo až v pondělí ve španělském přístavním městě Málaga.
Když se námořníci v cíli rozhodli kontejnery přepočítat, nevěřili svým očím. Na moři jich totiž poztráceli celkem 520. A to je na loď, která celkem převáží 8 160 přepravních jednotek, poměrně nelichotivý výsledek.
Drobnou útěchou může být přepravní společnosti snad jen fakt, že Svendborg Maersk nepřevážel z nizozemského Rotterdamu žádný nebezpečný náklad. Většina kontejnerů na zboží teprve čekala, v mořských hlubinách zmizelo snad jen několik tun mraženého masa. Na Šrí Lance, kam měla loď dorazit přes Suezský průplav, však na toto zboží budou hladoví zákazníci čekat marně.
Tolik ztracených kontejnerů nikdo nepamatuje
Jak upozorňuje americká televize CNN, tak velké množství kontejnerů se z jedné lodi ztratilo poprvé v historii. Na vině může být nedbalost posádky, únava materiálu, ale i přetížení některých kontejnerů.
S ním se lodní doprava ostatně potýká nezřídka. O místo v kontejnerech je totiž velký zájem, kontejnery se mnohdy objednávají dlouhé měsíce dopředu a přepravní společnosti se snaží na svých plavidlech co nejvíc vydělat.
Většina nákladu šla pravděpodobně rychle ke dnu. Prázdné šestimetrové kontejnery se však na mořské hladině mohou udržet až dva měsíce, větší dvanáctimetrové dokonce půl roku. Každý takový "zatoulaný" kontejner představuje riziko nejen pro životní prostředí, ale také pro lodní dopravu. Kapitáni plavidel, která Biskajským zálivem proplouvají, by se proto v nejbližších týdnech měli mít na pozoru.