Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dánští námořníci v Biskajském zálivu poztráceli pět set kontejnerů

  17:25aktualizováno  17:25
Posádka dánské kontejnerové lodi Svendborg Maersk poztrácela během plavby v Biskajském zálivu 520 přepravních kontejnerů. Potýkala se totiž se silnými poryvy větru a vysokými vlnami. Některé z kontejnerů nejspíš dosud brázdí mořskou hladinu.

Kontejnerová loď Svendborg Maersk cestou po Biskajském zálivu poztrácela 520 kontejnerů. (14. února 2014) | foto: Profimedia.cz

Svendborg Maersk se na svatého Valentýna plavil nedaleko pobřeží severní Francie. Námořníky však zaskočil silný vítr, který podle serveru Seatrade Global dosahoval rychlosti 60 uzlů, tedy asi 110 kilometrů za hodinu. Velká nákladní loď se rovněž musela potýkat s desetimetrovými vlnami.

Kontejner

Standardizovaný přepravní kontejner

Standardizované přepravní jednotky (TEU) se nepoužívají jen v lodní dopravě. Kontejnery se běžně přepravují i po silnicích nebo železnicích.

Je to pevná a uzavřená přepravka pevně stanovených rozměrů, jejíž tvar umožňuje upevnit několik kontejnerů nad sebe.

Obrovské nákladní lodě jich denně přepravují po moři pět až šest milionů, naprostá většina z nich míří z nebo do Číny.

Nepříznivé počasí dalo pořádně zabrat jistícímu systému, který držel přepravní kontejnery na palubě. Ten nakonec povolil a část nákladu zmizela v Biskajském zálivu. Dánské plavidlo však pokračovalo dál, zakotvilo až v pondělí ve španělském přístavním městě Málaga.

Když se námořníci v cíli rozhodli kontejnery přepočítat, nevěřili svým očím. Na moři jich totiž poztráceli celkem 520. A to je na loď, která celkem převáží 8 160 přepravních jednotek, poměrně nelichotivý výsledek.

Drobnou útěchou může být přepravní společnosti snad jen fakt, že Svendborg Maersk nepřevážel z nizozemského Rotterdamu žádný nebezpečný náklad. Většina kontejnerů na zboží teprve čekala, v mořských hlubinách zmizelo snad jen několik tun mraženého masa. Na Šrí Lance, kam měla loď dorazit přes Suezský průplav, však na toto zboží budou hladoví zákazníci čekat marně.

Tolik ztracených kontejnerů nikdo nepamatuje

Jak upozorňuje americká televize CNN, tak velké množství kontejnerů se z jedné lodi ztratilo poprvé v historii. Na vině může být nedbalost posádky, únava materiálu, ale i přetížení některých kontejnerů.

S ním se lodní doprava ostatně potýká nezřídka. O místo v kontejnerech je totiž velký zájem, kontejnery se mnohdy objednávají dlouhé měsíce dopředu a přepravní společnosti se snaží na svých plavidlech co nejvíc vydělat.

Většina nákladu šla pravděpodobně rychle ke dnu. Prázdné šestimetrové kontejnery se však na mořské hladině mohou udržet až dva měsíce, větší dvanáctimetrové dokonce půl roku. Každý takový "zatoulaný" kontejner představuje riziko nejen pro životní prostředí, ale také pro lodní dopravu. Kapitáni plavidel, která Biskajským zálivem proplouvají, by se proto v nejbližších týdnech měli mít na pozoru.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek (30. června 2017)
Egypt musí objasnit okolnosti útoku a zvážit odškodnění, řekl Zaorálek

Egypt musí sdělit, co přesně se odehrálo předminulý týden na pláži v letovisku Hurgada při útoku, na jehož následky v noci na čtvrtek zemřela česká občanka....  celý článek

Předseda polské vládní strany Právo a spravedlnost Jarosław Kaczyński (14....
Rozbouřené Polsko si láme hlavu: co si myslí Kaczyńského kočka?

Znesvářené Polsko, rozdělené na přívržence a odpůrce vlády konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS), si našlo nového hrdinu, ke kterému vzhlížejí obě...  celý článek

Ruský prezident Vladimir Putin na tiskové konferenci ve finské Savonlinně (27....
V určité chvíli budeme muset odpovědět, vzkázal Putin do Washingtonu

Rusko reaguje na akce Spojených států zdrženlivě, ale v určité chvíli už nebude možné hrubé jednání dále trpět a bude nutné odpovědět. Na dotaz ohledně možné...  celý článek

Letní úklid podle Marie Kondo
Letní úklid podle Marie Kondo

Nechte si věci, co dělají radost.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.