Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský rozhlas: Gripeny mají problémy

  22:03aktualizováno  22:03
Stíhačkám Gripen za letu zhasíná palubní displej, tvrdí švédský rozhlas. Tamní armáda proto omezila noční lety a výcvik za špatného počasí. Velitel leteckých sil kritiku odmítl. Upozornil, že gripeny mají nižší nehodovost než konkurence. Česko nyní jedná o nákupu 14 strojů.

Švédský rozhlas vycházel z dokumentů, podle nichž gripeny mají problémy s hlavním počítačem. Pilotům údajně ve vzduchu nejméně desetkrát zhasla obrazovka.

Šéf armádní sekce pro leteckou bezpečnost Anders Janson upozornil, že v případě poruchy mají letci obtíže s navigací. "Jen zřídka došlo k tomu, že zhaslo vše, většinou části obrazovky fungují. Při úplném výpadku může nastat kritická situace," uvedl.

Obrazovky podávají pilotům například údaje o výšce a rychlosti letu a zobrazují mapy. Rozhlas citoval nejmenovaného pilota, který považuje za nejhorší, když obrazovka zhasne za tmy. Pilot pak neví, jestli letí dopředu, vzhůru, či dolů.

Výrobce prý chybu opravil
Podle Eddyho Dellamotta, technického šéfa výrobce gripenů SAAB Aerosystems, situace nebývá tak dramatická. "Letoun je konstruován tak, aby i tyto situace zvládl. Jestliže monitory zhasnou, člověk může letět s pomocí záložních prostředků."

Pilot potřebuje určitou dobu, aby se přeorientoval na rezervní systém, a ve vzduchu jde často o zlomky sekund, namítá Anders Janson.

Lety za snížené viditelnosti omezila švédská armádu už v lednu 2002, uvedl rozhlas. Už brzy by však omezení mohla být zrušena. SAAB totiž věří, že počítačovou chybu již nalezl a odstranil.

Češi: Jednáme i o problémech
Velitel vzdušných sil Ladislav Minařík, který byl členem komise, jež vybírala stíhačky pro českou armádu, nechtěl zprávy o problémech gripenů komentovat. Odborná komise vyhodnotila švédskou nabídku jako nejlepší z pěti předložených.

"Komise, která vyjednává nákup strojů, má maximum informací a nepochybně o tom ví," sdělil mluvčí ministerstva obrany Ladislav Šticha. Smlouva na nákup stíhaček by podle něj měla počítat i s tím, že se v budoucnu může objevit jiný problém.

Šéf letectva: Jsou to výmysly
Velitel leteckých sil Švédského království Jan Andersson kritiku gripenů odmítl. "Žádný letecký systém na světě nemůže vykázat tak nízkou nehodovost. Za posledních deset let splnily gripeny 56 tisíc úkolů a měly jen jedinou havárií."

Informace švédského rozhlasu o pilotech, kteří údajně nemají k letounům tohoto typu důvěru, Andersson označil za výmysly. "Stroje Jas-39 Gripen patří ve světě k nejschopnějším a nejvyspělejším," uzavřel.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Robert Fico
Stáváme se proevropským ostrovem v regionu, reagoval Fico na české volby

Slovensko se stává proevropským ostrovem v rámci regionu střední Evropy, reagoval v pondělí slovenský premiér Robert Fico v reakci na výsledky parlamentních...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Protitah Katalánců: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.