Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Švédové objevili v Baltu vrak středověké lodi, čekají sudy zlata a stříbra

  17:10aktualizováno  17:10
Švédští výzkumníci objevili nedaleko ostrova Gotland vrak, který pochází z 12. až 14. století. Podle skandinávských médií může jít o stovky let hledané plavidlo dánského krále Valdemara IV. Atterdaga, které se roku 1361 potopilo s ohromným zlatým a stříbrným pokladem.

Král Valdemar IV. Atterdag napadá Visby. Obraz Carla Gustafa Hellqvista (1851–1890). | foto: Wikimedia Commons

Středověká koga, tedy plachetní obchodní nebo válečná loď, zřejmě patří k nejstarším zachovalým vrakům na světě. Výzkumníci ji našli v Baltském moři u východošvédského pobřeží mezi ostrovy Gotland a Öland. Ve více než stometrové hlubině ji zaregistroval sonar.

Koga

je plachetní obchodní nebo válečná loď, která byla používána ve středověku německou hanzou a jejíž konstrukce vycházela z vikinských lodí, je malá, na délku měří 28 metrů a na šířku sedm metrů.

Historikové v této oblasti už dlouho pátrají po legendárním plavidle, s nímž se v druhé polovině 14. století vracel dánský král Valdemar IV. Atterdag (asi 1320-1375) po dobytí Visby, hlavního města ostrova Gotland. Na palubě tehdy vezl tři obrovské pivní sudy plné zlata a stříbra.

Poklad mu vydali obyvatelé ostrovní metropole pod pohrůžkou, že neučiní-li tak, dánští vojáci významné hanzovní město srovnají se zemí. Valdemar IV. napadl Gotland právě kvůli hanzovnímu spolku, tedy svazu obchodních měst v oblasti Severního a Baltského moře. Svou roli tehdy zřejmě hrála i králova ješitnost, Visby údajně nenáviděl, protože se mu tamní obyvatelé vysmívali a skládali na něj posměšné písně.

Po odplutí z Gotlandu se však jedna z lodí cestou ztratila, a i když po ní od té doby pátrala řada hledačů pokladů i odborníků a archeologů, nikdy se nenašla.

Může to být ona, míní odborník

Odborník na vraky lodí Erik Bjurström řekl švédskému deníku Barometern, že "si je skoro jistý, že sonar odhalil právě toto pohřešované středověké plavidlo".

Dno Baltského moře je navíc ideální pro uchování lodních vraků, je totiž rovné a hladina kyslíku ve vodě je velmi nízká. Baltskému moři se také dosud vyhýbali mořští mlži zvaní sášeň lodní, kteří jsou největším nepřítelem dřevěných lodí a konstrukcí. Vrak je tedy ve velmi dobrém stavu.

Podle deníku Barometern se vědci chystají v příštích několika dnech vyslat k vraku dálkově ovládaná vozítka vybavená kamerami, která by mohla tušení expertů potvrdit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

Desítky vozidel se za sebou nahromadilo po záplavách na Krymu
VIDEO: Auta se po záplavách na Krymu naskládala za sebou jako domino

Páteční prudké deště způsobily na poloostrově Krym záplavy. Jedním z následků velké vody a bahna bylo i odvlečení asi padesátky aut, která se následně za sebou...  celý článek

Hraniční přechod Nathu La mezi Indií a Čínou leží vysoko v Himálaji (10....
Asijské mocnosti se přou o kousek Himálaje, maličký Bhútán tají dech

Na hranicích Číny a Indie to v posledních týdnech jiskří. V odlehlých končinách Himálaje ožil letitý územní spor, v němž obě jaderné velmoci nešetří ostrými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.