Minulý týden rakouští odborníci na místě tragédie prověřili, zda je žhářství vzhledem k existujícícm důkazům možné.
"Žádné náznaky žhářství jsme zatím neměli. Výpověď svědka ale pochopitelně bereme v úvahu a důkladně prošetříme, jestli to mohlo být příčinou neštěstí," řekl rakouskému rozhlasu hlavní soudní znalec v tomto případu Helmut Prader.
Předseda zemského soudu v Salcburku, kde proces téměř dva roky probíhá, zvrat v případu zatím nepředvídá. "Výpověď svědka je součástí spisu a bude samozřejmě příslušnými odborníky náležitě vyhodnocena," uvedl Walter Grafinger.
Také kriminalisté upozornili, že možnost žhářství se automaticky prověřuje u všech požárů.
Proces protahují komplikované výměny soudních znalců. Expert, který musel na podzim odstoupit kvůli nemoci, totiž dlouho nepředával podklady svému nástupci. Další potřebné dokumenty ležely v německém vyšetřovacímu ústavu Dekra.
Vyšetřovatelé zatím předpokládali, že požár způsobil vadný topný ventilátor v zadní kabině řidiče, který tam ani neměl být. Interiér lanovky byl navíc vyroben z vysoce hořlavých plastů, ačkoli projekt předepisoval nehořlavé.
Před soudem se zodpovídá šestnáct obžalovaných - vedoucích představitelů společnosti Gletscherbahnen Kaprun AG, která pozemní lanovku provozuje, lidí zapojených do stavby lanovky a zástupců kontrolních orgánů.
Třináct obžalovaných viní prokuratura ze způsobení požáru z nedbalosti, zbývající tři ze všeobecného ohrožení z nedbalosti.
Tragická nehoda se stala 11. listopadu 2000. Požár v tunelu doslova roztavil lanovku s lyžaři, kteří mířili k ledovci Kitzsteinhorn.
Kromě Rakušanů zahynuli turisté z Německa, Británie, Slovinska, Japonska, Nizozemska, USA a dvacetiletá Češka. Z plamenů vyvázlo jen dvanáct lidí, 155 cestujících uhořelo.
O nehodě čtěte zde