Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé skákali přímo na ranvej, líčí cestující havárii boeingu

  11:39aktualizováno  20:55
Americká média sbírají svědectví lidí z boeingu, který v sobotu večer našeho času havaroval v San Francisku. Šokovaní pasažéři i lidé, kteří nehodu viděli zvenčí, mluví o prudkém nárazu, výbuchu, plamenech šlehajících ze stroje. Při havárii zemřeli dva lidé, dalších více než 180 utrpělo zranění.

Sobotní pravidelný let z čínské Šanghaje přes jihokorejský Soul do San Franciska byl klidný úplně obyčejný. A stejně klidné a obyčejné mělo být i přistání. Nad ikonickým kalifornským městem bylo jasně modré nebe, příjemný letní den.

Ovšem klid se během pár vteřin změnil v horor. Co přesně se stalo? Proč se boeing jihokorejské společnosti Asiana Airlines zřítil na přistávací dráhu? FBI nejdříve vyloučila možnost, že šlo o teroristický útok. Jelikož počasí bylo příznivé, zbyly v podstatě dvě možnosti: technická závada nebo chyba pilota. Později společnost Asiana vyloučila i onu technickou závadu.  Ale zároveň řekla, že oba piloti byli velmi zkušení, každý měl nalétáno více než deset tisíc hodin. (o nehodě si více přečtěte zde)

Přesnou příčinu havárie musejí v každém případě určit vyšetřovatelé. V neděli odpoledne našeho času našli černé skříňky havarovaného stroje. A šéf společnosti Asiana Airlines se na televizí přenášené tiskové konferenci za havárii omluvil.  

"Viděl jsem vodu, tři metry pod sebou"

Jasné je tedy nyní to, že pasažéři, kterých bylo na palubě stroje celkem 291 (a s nimi ještě 16 členů posádky), pocítili silný náraz. Uslyšeli výbuch. A pak je obklopil oheň a hustý dým.

Stroj letěl před přistáním podivně nízko, na tom se shodla většina svědků. Když se pasažér Benjamin Levy podíval jen několik chvil před přistáním z okénka, uviděl vody Sanfranciského zálivu jen nějaké tři metry pod sebou, popsal pro televizi CNN. "Neviděl jsem ani kus ranveje. Jen vodu."

Fotogalerie

Pak, úplně bez varování, přišel mohutný náraz. Stroj sebou doslova praštil o okraj přistávací plochy. Ocasní část boeingu odpadla a zbytek stroje dřel o ranvej. "Letadlo prostě klouzalo a klouzalo, divím se, že se úplně nerozpadlo," popsal další z pasažérů, Dan Glickman.

V tu chvíli už se ze stroje valily mohutné sloupy bílého dýmu, který se však brzy změnil na temný. Lidé, kteří celou nehodu pozorovali z okolí, si pomysleli, že je konec. Viděli černý kouř i hrozivé oranžové plameny a tragická zkušenost říká, že když se stroj po nehodě vznítí, není většinou lidem uvnitř pomoci.

Co se v tu chvíli dělo uvnitř boeingu? Všichni se hrnuli k nouzovým východům. "Někteří se ani neobtěžovali použít evakuační skluzavky, prostě skákali z letadla rovnou na přistávací dráhu," popsal pro CNN pasažér Elliot Stone.

Ale právě to pomohlo a 305 z 307 lidí na palubě se zachránilo. Pravda, přes 180 z nich utrpělo zranění, desítky lidí skončily v nemocnici, někteří jsou v kritickém stavu. Ale i tak se dá mluvit o zázraku, jakkoliv to v kontextu úmrtí dvou mladých čínských dívek zní nepatřičně. "Mohlo to být mnohem horší," poznamenal starosta San Franciska.

Lékaři pak v neděli dopoledne upřesnili, že po havárii ošetřovali pacienty s celou řadou zranění. "Měli jsme tu mnoho případů poranění páteře, vnitřního krvácení a poranění orgánů. Výjimkou nebyla ani zranění hlavy," uvedla pro CNN Margaret Knudsonová, šéfka chirurgického oddělení nemocnice v San Francisku.

Autor:


Témata: Asiana




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.