Pražskému magistrátu k jejich potrestání nestačí jen přesný popis jízd a fotografie řidičů. Aby totiž úředníci mohli s nepoctivým taxikářem začít správní řízení, musí s okradeným zákazníkem sepsat protokol. Jeho součástí je i adresa a datum narození svědka.
Taxikář má přitom právo do spisu nejen nahlédnout, ale může si vyžádat i konfrontaci. Dozví se tak nejen to, kde "problematický" zákazník bydlí, ale i jak vypadá.
Kvůli obavám z pomsty si nakonec většina okradených zákazníků rozmyslí, jestli si na taxikáře bude stěžovat. "Ze stejného důvodu nám utíkají i figuranti, které si pro kontroly najímáme. Takový zážitek, jako je konfrontace, si nikdo nechce zopakovat," tvrdí Jiří Bureš, šéf oddělení taxislužby pražského magistrátu.
Slovní výhrůžky a nadávky nejsou výjimkou - jeden z taxikářů figurantům například hrozil, že jim rozbije hlavu baseballovou pálkou. (MF DNES se proto rozhodla, že své redaktory nenechá svědčit, aby je nevystavovala odvetě přistižených taxikářů - pozn.red.).
Věčné čekání na trest?
Odhalení totožnosti však není jediný problém, který správní řízení doprovází. Běžně totiž trvá několik měsíců, někdy dokonce více než rok. Kdyby se tedy zahraniční turisté, kteří jsou nejčastější obětí nepoctivých taxikářů, rozhodli svědčit, museli by do Česka opakovaně jezdit.
Proč se tedy úředníci nepokusí správní řízení zkrátit? "To nejde. Jeho průběh je jasně stanovený ve správním řádu," tvrdí náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.
Délku řízení by podle něho neovlivnil ani nový zákon o taxislužbě, který magistrát už dva roky slibuje. "Stejně by platily stále stejné lhůty a právo na odvolání. A kdyby město přišlo do parlamentu s novelou správního řádu jen kvůli taxikářům, tak nás vyženou," míní Blažek.
Přesto město našlo způsob, jak si na nepoctivé taxikáře došlápnout - i když jen na ty, s nimiž už správní řízení dotáhlo do konce a udělilo jim pokutu. Pokud ji hříšník nesplácí, přijdou mu domů exekutoři. Doposud město zabavilo ve 186 exekucích majetek za osm milionů korun.
Paradox je, že jediné, čeho se exekutor nesmí dotknout, je taxikářovo auto. "To je totiž považováno za takzvaný výrobní prostředek, bez nějž taxikář nemůže provozovat živnost. Ze zákona jej nelze zabavit," vysvětlil Blažek.
Od loňského prosince úředníci mají k ruce další zbraň proti taximafii – centrální registr dopravců. Doposud si mohl řidič, který v Praze přišel o průkaz řidiče taxislužby, požádat obratem o povolení podnikat kdekoli jinde v republice. Registr teď úředníka varuje, že řidič má na dva roky stop stav, a taxikáři nezbude než si najít jinou obživu.