Svědci: Požáru lanovky předcházely výbuchy

Vyprošťování těl obětí z tunelu lanovky nad Kaprunem v rakouských Alpách pokračuje. Speciálním týmům se dosud podařilo vyprostit 128 těl. "Oběti byly převezeny do salcburského ústavu soudního lékařství," řekla starostka Zell am See Rosmarie Drexlerová. "Navzdory zhoršenému počasí budeme pokračovat v práci i během noci a počítáme, že bychom mohli vyprošťovací práce ukončit do středy," uvedla Drexlerová.
Někteří z dvanácti lidí, kterým se podařilo z pekla v tunelu uniknout, vypověděli, že při nehodě byly slyšet dva výbuchy.

Exkluzivní fotografie z místa a výpověď Čecha, který byl svědkem tragédie.

 

Příčina tragédie zatím není přesně známa
Kriminalisté zatím nepokročili v přesném určení příčiny požáru, který při jízdě lanové dráhy na Kitzsteinhorn pohltil v tunelu celou soupravu. Podle dosavadních šetření však měla lanovka s největší pravděpodobností technickou závadu ještě před vjezdem do tunelu.

Kriminalistům by měl pomoci i mezinárodně uznávaný expert na vyšetřování požárů při dopravních nehodách, který přijede do lyžařského střediska Kaprunu z Mnichova.

Šéf vyšetřovacího týmu Franz Lang upozornil, že výsledky šetření budou po zmapování všech důkazů odevzdány prokuratuře, která rozhodne o dalším postupu a případném vznesení obvinění. "Vyšetřování však bude trvat ještě dlouhou dobu," dodal.

Dnes odpoledne byly zveřejněny první záběry z tunelu, kde se katastrofa odehrála. Televizní reportér se směl přiblížit k vraku soupravy na vzdálenost 500 metrů a na záběrech byli vidět členové vyprošťovacího týmu při transportu ostatků obětí.

Kvůli špatným povětrnostním podmínkám musely být odpoledne přerušeny lety vrtulníků, které svážejí oběti z mezistanice lanové dráhy do Salcburku.

Záchranáři jsou na pokraji svých fyzických i psychických sil. Přesto však chtějí do středečního večera vyprostit mrtvé z horského tunelu a přinejmenším je svézt do údolí. Dostat se k obětem neštěstí je velmi namáhavé. Nejprve se musí ujít vzdálenost 700 metrů v tunelu, pak je třeba vystoupit po 2500 schodech k místu havárie. Kromě složité práce jsou členové vyprošťovacího týmu neustále konfrontováni s mnoha mrtvými.

Dnes v noci i ve středu budou někteří záchranáři vystřídáni, ale i tak budou vyprošťovací práce provádět početně menší týmy.

Požár si vyžádal na 160 životů
Zničující požár si podle posledních údajů polcie vyžádal 160 životů, většinou Rakušanů a Němců. Mezi oběťmi je mimo jiné i deset amerických vojáků a jedna česká lyžařská instruktorka.

Ti, kteří přežili, slyšeli výbuchy
Zprávy o výbuších na lanovce se uvádějí ve společném svědectví skupiny německých turistů z Vilseckerského lyžařského klubu v Bavorsku, které poskytli vyšetřovatelům.

"Krátce po vypuknutí požáru došlo ke dvěma silným výbuchům. Prchající tunelem dolů si poté všimli, že jedno ze dvou nosných ocelových lan lanovky prasklo a vystřelilo podél nich dolů, přičemž jiskřilo," praví se ve společném svědectví.


Z německé výpravy přišlo o život zřejmě 20 lidí
Z Vilseckerského lyžařského klubu byla v daný víkend v Kaprunu 49členná výprava, z níž 20 lidí zřejmě přišlo o život.

Cestující v zadním konci lanovky pocítili asi tři minuty po odjezdu ostrý zápach a krátce poté vlak v tunelu zastavil. Po zastavení vypukl otevřený oheň. Dveře vagónu nešly otevřít; čtyři členové klubu poté vytloukli okénka ve dvou dveřích lyžařskými holemi a rukama.

Celkem 12 lidí se poté těmito otvory dokázalo dostat ven a zachránit se úprkem dolů, uvádí dokument německých turistů.

Základní údaje o tragédii

Souprava pozemní lanové dráhy jedoucí z kaprunského údolí na horu Kitzsteinhorn v rakouských Alpách nedaleko Salcburku začala hořet v sobotu ráno po ujetí 600 metrů v tunelu dlouhém 3200 metrů. Lanová dráha, která je dlouhá 3500 metrů, vede z kaprunského údolí do alpského střediska ve výšce 2450 metrů.....
Podrobnosti o havárii; obětí je i šampiónka v jízdě na boulích; více o příčinách tragédie - čtěte ZDE.
Výsledky analýzy budou známy za pár dní
Podle Tische byly na trati nalezeny stopy maziva, které odkapávalo z jedoucí soupravy. Zatím však nelze říci, zda právě ono vyvolalo požár nebo naopak z vozidla odkapávalo až v důsledku začínajícího požáru.

"Stopy zjištěné na místě prokazují, že technická závada se projevila před vjezdem do tunelu, krátce po rozjezdu soupravy," řekl Tisch. "Tato závada mohla mít spojitost s požárem, skutečnou souvislost je však třeba ještě prověřit," dodal.

Vzorky nalezené substance byly předány k chemické analýze, jejíž výsledky se očekávají za den, možná dva. Podle výsledku bude možné stanovit, z jaké části vagónu pocházejí a zda mohou či nemohou mít souvislost s vypuknutím požáru.

Záchranáři vyprostili již 90 obětí
Záchranářům se podařilo do úterního poledne vyprostit z trosek lanovky na Kitzsteinhornu přes 90 mrtvých. Všechna těla byla převezena do ústavu soudního lékařství v Salcburku, kde budou kvůli zjištění totožnosti podrobena genové analýze.

Dosud uváděný počet 159 obětí sobotního požáru podzemní lanovky v rakouském Kaprunu, vycházející z ověřeného počtu nezvěstných, zřejmě není konečný. V úterý  rakouské úřady tento počet zvýšily na 160, přičemž některé prameny mluví dokonce o 162 mrtvých.

Pozůstalí připravují žaloby
Rodiny německých obětí neštěstí již připravují žaloby na provozovatele lanovky. "Požadují nejen odškodnění a bolestné v milionech marek, ale také odpovědi na otázky, jak k takovému neštěstí mohlo dojít a proč nešly dveře vagónu lanovky otevřít," napsal německý tisk.

Svou pomoc pozůstalým nabídl také americký právník Ed Fagan, proslavený svými úspěchy při vymáhání odškodného pro židovské oběti holocaustu a totálně nasazené.

Vyprošťovací práce jsou extrémně náročné

Kdo zahynul v osudné lanovce
92 Rakušanů
37 Němců
10 Japonců
8 Američanů
4 Slovinci
2 Holanďané
1 Brit
1 Češka
4 - zatím není známo
Vyprošťovací práce pokračují pomaleji, než se předpokládalo, a záchranáři počítají s celonočním nasazením. Na místě je jich zhruba 110 a střídají se v intervalech po hodině a půl, protože práce jsou velmi fyzicky i psychicky náročné.

Mnozí záchranáři využívají služeb specializovaného týmu psychiatrů a lékařů, aby byli schopni se nějak vyrovnat s hrůznými scénami v tunelu.

V pondělí odpoledne museli svou činnost na nějakou dobu přerušit, protože jejich životy ohrožovalo padající kamení. Mimořádně vysoká teplota při havárii podle geologa Gerolda Valentina narušila obezdívku tunelu, takže z něj musely být vyvezeny tři až čtyři tuny obložení.

Do doby, než bude příčina tragedie objasněna, byl přerušen provoz na několika obdobných tunelových horských drahách a to nejen v Rakousku, ale i ve Francii a Švýcarsku.
Rakouské úřady pozastavily provoz veškerých kolejových lanovek v celé zemi, aby mohla být prověřena jejich bezpečnost. Důkladnou kontrolu všech kolejových lanovek nařídila rovněž francouzská vláda.

Tisková konference o tragických následcích požáru kolejové lanovky v rakouském Kaprunu, kde v tunelu uhořeůlo na 160 lidí, 14. listopadu 2000

Příbuzní obětí tragického požáru lanovky v rakouském Kaprunu, 14. listopadu 2000

Nad rakouským Kaprunem vlaje černá vlajka připomínající tragický požár kolejové lanovky v tunelu, 14. listopadu 2000

Lidé zapalují svíčky za oběti požáru lanovky v rakouském Kaprunu, 14. listopadu 2000


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video