Švábi obydleli Zemi dávno před dinosaury

Američtí vědci tvrdí, že švábi obydleli naší planetu mnohem dříve než se na Zemi objevili dinosauři. Odvolávají se přitom na objev zkameněliny, která je stará 300 milionů let. Badatelé dodávají, že proporce hmyzu dosahovaly v době karbonu takové velikosti, že byli s to přinutit i kolosálního dinosaura druhu Tyrannosaurus rex, aby skákal.

Zatím největší známou zkamenělinu švába, na které je možné sledovat i žíly na křídlech,  našel vědecký tým z univerzity v americkém Ohiu.

Obří hmyz žil v nekonečném tropickém močálu, tvrdí Cary Easterday s tím, že podmínky, které v této oblasti panovaly, přispěly velkou měrou k tomu, že se exemplář zachoval takřka neporušen.

"Obvykle se z prastarých živočichů zachovají jen zkamenělé kosti či krunýře, protože ty obsahují dostatek minerálů, které zvyšují pravděpodobnost, že přetrvají miliony let. Něco neobvyklého v chemickém prostředí místa, kde došlo k nálezu, ale přispělo k tomu, že se tento exemplář zachoval tak dokonale," dodal Easterday.

ŠVÁBI

Zkamenělý šváb rodu Arthropleura pustulatus měří na délku devět centimetrů. Je tedy asi dvakrát tak velký než jeho nynější potomek, který se vyskytuje na americkém kontinentě. I přes svou neobvyklou velikost je ale prašváb menší než některé současné druhy žijící v tropických oblastech.

Východ slunce na pražských Hradčanech (1. srpna 2017).
Sedmnáctiletá matka nechtěla budit dítě, v rozžhaveném autě zemřelo