Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Súdánský deník odmítl nazvat demonstranty „sabotéry“. Vláda ho zakázala

  15:35aktualizováno  15:35
Vláda prezidenta Umara Bašíra nařídila největšímu súdánskému deníku, aby přestal tisknout. Redaktoři totiž odmítali psát o účastnících tamních protestů jako o "sabotérech", jak žádala oficiální místa. V pátek musela skončit i místní pobočka televize Al-Arabíja.

Protesty v Súdánu (29. září 2013) | foto: AP

List Al-Intibáh vlastní prezidentův strýc Tajáb Mustafa. Úřady na jeho redaktory tlačily, aby o účastnících pouličních nepokojů, které zemí zmítají od minulého pondělí, psali jako o "sabotérech". Když to novináři odmítli, následoval zákaz vydávání. Redakce listu o něm v neděli informovala na svých webových stránkách, píše britský deník The Guardian.

Súdánská vláda navíc v pátek nechala vyklidit a uzavřít tamní pobočku saúdskoarabské televize Al-Arabíja. Předtím si ještě úřady předvolaly k výslechu jednoho z reportérů stanice. Několik dní před uzavřením studia v Chartúmu vystoupil v jejím éteru Ahmed Bilal, súdánský ministr informací. Ve vysílání obvinil zahraniční média, že tamní obyvatele k nepokojům podněcují.

Fotogalerie

Svou pobočku v Súdánu musela uzavřít i další zahraniční televize, arabská odnož britské Sky News. Jejím reportérům úřady dokonce zabavily veškerou techniku, aby se nemohli připojit do vysílání. Režim prezidenta Bašíra navíc přistoupil k cenzuře internetu a zakázal některá lokální média.

Súdánu už téměř čtvrt století vládne nedemokratický prezident Umar Bašír. Od roku 2011, kdy se od země odtrhl Jižní Súdán a vyhlásil nezávislost, se země potýká s ekonomickými problémy. Vládu trápí zejména nedostatek ropy, kvůli němuž se stále prohlubuje schodek státního rozpočtu.

Minulý týden proto úřady oznámily, že zruší dotaci na pohonné hmoty a litr benzinu tak podraží z 12,5 na 20,8 súdánských liber (zhruba z 15 na 24 korun). Súdánci, z nichž mnoho žije pod hranicí chudoby, kvůli tomu rozpoutali pouliční nepokoje. Minulý týden při nich zemřelo nejméně 50 lidí (více o protestech čtěte zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Ines Rau na archivním snímku
Dívkou měsíce v Playboyi je poprvé transsexuálka, čtenáři reptají

Dívkou měsíce časopisu Playboy se poprvé stala transsexuálka. Francouzská modelka Ines Rauová bude tváří listopadového čísla. Některé čtenáře to popudilo,...  celý článek

Americká zpěvačka Kesha vystoupila v pražském klubu Sasazu (18. července 2013,...
Hudebnímu průmyslu vládnou bílí muži, zjistil průzkum. Ženám vadí arogance

V hudebním světě jsou ženy a příslušníci etnických menšin stále v minoritním zastoupení, zvlášť na vedoucích a manažerských pozicích. Upozornil na to průzkum...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.