Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tvrdohlavá beduínka káže Saúdkám feminismus, argumenty hledá v šaríe

  13:36aktualizováno  13:36
Podle islámu jsou si všichni lidé rovní. Aspoň Suád Šammariová je o tom přesvědčena. Tato saudskoarabská bojovnice za ženská práva má za sebou pohnutý osud. Sebrali jí dítě, za své názory si pobyla za mřížemi a způsobila rozkol v rodině. Šammariová se však nevzdává.

Saudskoarabská feministka a znalkyně islámského práva Suád Šammariová (7. května 2016) | foto: AP

Když Šammariová zveřejnila na twitteru sérii mužů s plnovousy, netušila, že kvůli tomu skončí ve vězení. Na fotografiích byli ortodoxní žid, komunista, osmanský chalífa, sikh i muslim.

A Suád si k tomu dovolila napsat, že to, že má muž vous, z něj nedělá světce ani muslima. Tato dvakrát rozvedená matka šesti dětí připojila, že jeden z největších kritiků islámu, který žil v Mohamedově době, nosil vousy ještě delší než Prorok sám, napsala agentura AP.

Šammariová je absolventkou studia islámského práva. Vychovaná byla v kmeni, v němž jako dítě chovala ovce. Teď se dvaačtyřicetiletá žena řadí k feministkám a argumenty pro svá tvrzení hledá v islámu.

Za své názory zaplatila. Tři měsíce pobyla bez soudu ve vězení za agitaci. Vláda jí zakázala vycestovat, otec se jí vzdal. Pomáhala zakládat diskusní fórum Síť svobodných saúdských liberálů, jehož spoluzakladatel Raíf Badáví si odpykává desetiletý trest, k němuž patří i bičování.

Feministka z pouště

Nic z toho ji nepřinutilo mlčet. „Mám práva, která nejsou v rozporu s mou vírou. Hodlám se jich domáhat a chci, aby mne ti, kdo rozhodují, poslouchali,“ říká jedna z nejvlivnějších bojovnic za práva žen v Saúdské Arábii. „Je si hodně jistá tím, co říká. Pochází doslova z beduínského prostředí, z pouště. Je na to hrdá, ale právě kvůli tomu je ke každému otevřená a říká, co si myslí,“ řekla další z aktivistek Sahar Nasjafová.

Šammariová je dcerou zemědělce ze severní provincie Háil. Jako nejstarší z 12 dětí bylo její povinnosti starat se ovce. Byla věřící a praktikovala místní formu islámu, která prosazuje doslovný výklad islámského práva.

Fotogalerie

Po absolvování studia islámu ve městě Háil začala učit. V 17 letech se provdala za dvakrát staršího muže ze svého kmene, měla s ním dceru Jaru a ve 20 letech se rozvedla a znovu provdala. Tentokrát byl jejím mužem soudce z Háilu, který zařídil rozvod.

Bojovnicí za práva žen se stala ve chvíli, kdy jí vzali Jaru. Její bývalý muž získal právo na její výchovu, když bylo dívce sedm let. Protože se matka znovu vdala, rozhodl soud, že má dítě zůstat s vlastním otcem, ne v domácnosti s nevlastním.

„Když si ji vzali a řekli ‚toto je Alláhova vůle a toto je islám‘, zažehl se ve mně vzdor. Neexistuje, aby byl v tomto vesmíru bůh, který by dopustil takovou nespravedlnost a bolest na základě toho, že jsem žena,“ říká Suád. Osm let bojovala s rodinou a se všemi, kdo stáli mezi ní a Jarou, již nemohla ani vídat.

„Šílela jsem, ale z pohledu rodičů, soudce-manžela, kmene a mého postavení v něm jsme měla zůstat hrdinně sedět,“ říká s gestem sepjatých rukou a oddaným výrazem. V druhém manželství měla dalších pět dětí a pak se rozvedla.

Když Jařin otec onemocněl a její babička zemřela, dovolil otec nakonec už šestnáctileté Jaře, aby odešla za matkou. Šammariová se se všemi svými dětmi přestěhovala do liberálnější Džiddy. Začala svou znalost šaríi používat jako právní poradkyně žen. Někdy šlo ale spíš o lsti než o rady. Jedné přítelkyni například poradila, aby si zjistila, který soudce se bude jejím případem zabývat, aby se nalíčila a pak se před ním rozplakala, protože ho to obměkčí. A fungovalo to.

Hudba není nic zakázaného

Islám podle ní považuje lidi jako rovné si navzájem. Když se objevila série mužů s plnovousy, duchovní ji označili za nevěřící, pokryteckou, ďábelskou a nestydatou. Objevovala se v televizních diskusích pořadech i bez závoje, což těžko snášela její rodina v Háilu.

Její bratr Fáiz si vyslechl: „Nejsi muž, jak můžeš sestře dovolit, aby se tak chovala?“ Fáiz nakonec z Háilu odjel, protože přestal podobné komentáře snášet. Když nabídl sňatek dívce ze sousedního kmene, byl kvůli sestře odmítnut. S mladším bratrem dokonce došlo na pěsti a oba skončili v nemocnici.

Šammariová byla 28. října 2014 umístěna do ženské sekce věznice v Džiddě a obviněna z pobuřování. Souzena ani odsouzena nikdy nebyla. Své názory nepřestala šířit ani za mřížemi. Spoluvězeňkyním vysvětlovala jejich práva i to, že hudba není nic zakázaného. Když Šammariovou koncem leda 2015 z vězení pouštěli, musela se zavázat, že svou činnost omezí. Doklad o jejím propuštění musel podepsat mužský příbuzný, což byl Fáiz.

Suád si stále tweetuje se svými více než 207 000 stoupenci, ale začala svá slova vážit. Jara ji podporuje, i když by si přála, aby matka neagitovala proti hidžábu a nepřela se s vlivnými náboženskými představiteli. „Ona mi dodává odvahu, přežila věci, které byste nepřežili,“ říká Jara.

Autoři: ,


Témata: Islám, Věznice




Hlavní zprávy

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.