Zní to neuvěřitelně: prvňákům ze základní školy v pražské ulici Mandíků vůbec nevadí, že se už v pondělí vrátí po prázdninách do školy. Všichni se totiž těší na svého kamaráda Vochomůrku. Skřítek je od 1. září provází ve škole na každém kroku: zasvěcuje je do tajů čtení, počítání i psaní.
Před prázdninami jim také vysvětlil, proč se vůbec slaví Vánoce. "Provází nás celý rok. Už pro děti připravil hry, se kterými je přivítá po svátcích. Vysvětlí jim vznik České republiky," slibuje tamní učitel Jiří Luka.
Příběh skřítka, který v tomto školním roce ovládl život prvňáků v této škole, dokumentuje, co ve své nejnovější výroční zprávě popisují školní inspektoři. Učitele prvňáků chválí za to, že umějí děti výukou zaujmout.
Na pedagogy z vyšších ročníků se však ve zprávě sesypala kritika. To proto, že neumějí děti do výuky aktivně zapojit, nepoužívají pomůcky a spokojují se jen s tím, že svým žákům ze stupínku "odvyprávějí" probíranou kapitolu z učebnice.
V šesté třídě čeká děti šok
Vůči školákům to není fér. Učitelé na prvním stupni základních škol je nejdřív navnadí, že je škola hrou. Jenže už v šesté třídě děti čeká šok. Místo toho, aby nové poznatky při hrách a s nejrůznějšími pomůckami samy odhalovaly, jak jsou zvyklé, dostanou do rukou učebnice, které se musí "šprtat" nazpaměť.
"Rozdíly v kvalitě vzdělávání na prvním a druhém stupni základních škol jsou zjišťovány dlouhodobě. V tomto školním roce se ještě prohloubily. Zatímco výuka na prvním stupni základních škol se ještě zlepšila, na tom druhém se naopak zhoršila," konstatují ve zprávě školní inspektoři.
Úplně nejhůře přitom letos obstáli učitelé z osmých a šestých tříd základních škol.
Učitelé a ředitelé škol o problému vědí. Důvodů, proč se jim nedaří děti na druhém stupni základních škol už tolik motivovat, je podle nich víc.
Tím prvním jsou přijímačky na střední školy. "Ministerstvo školství sice chce, abychom učili moderně, jenže zároveň nezrušilo přijímací zkoušky na střední školy. A ty jsou postavené právě na nabiflovaných znalostech. Školám nezbývá nic jiného než přijímačkám výuku podřídit," upozorňuje dlouhodobě předseda Asociace ředitelů základních škol Karel Bárta.
Na vině je toho víc. "Děti v první třídě lační po učení, po nových kamarádech a novém prostředí. Jenže to časem vymizí. Je to jako s prvotřídní restaurací, ta vám také po několika obědech zevšední," podotýká ředitel základní školy v Sedlčanech Jaroslav Nádvorník.
S příchodem šesté třídy navíc dětem přibývá řada obtížných předmětů. Nabité jsou celé osnovy, takže učitelům na "hry" nezbývá čas. A mnohé děti škola ve chvíli, kdy je na ně učivo těžké, přestane bavit.
"Navíc u dětí na druhém stupni základních škol nastupuje puberta, a tím i jejich kritické postoje. Pak je mnohem těžší je motivovat a výuka je náročnější," vysvětluje ředitel základní školy v Hluboké nad Vltavou Jaroslav Schmied.