Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Studentské vize budoucnosti

aktualizováno 
Budoucí návrháři automobilů musí přicházet s něčím jiným, než jsou dnešní těžké krabice na kolech, soudí automobilový designér Václav Král. A vede k tomu svoje studenty na Dopravní fakultě ČVUT.

Ti pod jeho vedením zkoušejí vymýšlet vozidla, která nespalují kvanta benzinu či nafty, neplní městské ulice zplodinami, a přitom přinášejí svým majitelům prospěch. "To bych je hnal, kdyby přišli s návrhem limuzíny se silným motorem - něco takového už do příštího století nepatří," říká Václav Král.

Sluneční šlapadlo

Student Jiří Štrupl jako projekt pro svoji diplomovou práci navrhl solarcykl - kombinaci elektromobilu s jízdním kolem. Je to vozítko k aktivnímu trávení volného času pro jednoho či dva mladé lidi. Solarcykl má na střeše křemíkové solární panely, které neustále přeměňují sluneční záření na elektřinu a ukládají ji do baterií, odkud může být použita pro pohon motoru. Stroj má místo pro dva lidi, kteří sedí za sebou a při jízdě šlapou, čímž vozítku dodávají další energii. Může v něm jet i člověk sám, a nějakou dobu i bez šlapání, než se vybijí baterie. Jako materiál Jiří Štrupl navrhl uhlíková vlákna, plastická skla a hliníková či kevlarová kola, takže hmotnost vozítka by neměla převýšit 80 kilogramů. "Jsou lidé, kteří jezdí velkým mercedesem nebo džípem do posilovny. Kdyby jezdili solarcyklem do práce, svaly by jim taky rostly, ušetřili by čas, který stráví v posilovně, a ještě by prospěli životnímu prostředí," vypočítává Štrupl.

Elektromobil pro město

Také student Jan Čadil navrhl jako svoji diplomovou práci úsporné vozidlo z plastů a lehkých slitin pro dva lidi sedící za sebou, šlapání po nich však nechce. Počítá s pohonem elektromotorem, případně malým spalovacím motorem. Vozidlo dlouhé 2,3 metru a široké 1,2 metru je vhodné do města a všude vejde. I dveře má šoupací, aby při otevírání nepotřebovaly moc místa po stranách. "Když se z prostoru pro jednoho člověka udělá místo na náklad, může takové vozidlo sloužit ve městě třeba k vyvážení odpadkových košů, k převozu drobnějších nákladů uvnitř podniků a podobně," vysvětluje Jan Čadil. "Navrhoval jsem je tak, aby neplýtvalo - materiálem, energií, prostorem na parkování." Vysoká škola nemá peníze na to, aby studenti mohli vyrobit prototypy svých vozidel, takže zřejmě zůstanou jenom na výkresech. Ty ovšem budou k vidění v pražské Národní galerii v nové expozici o designu konce století, kam si je vyžádal ředitel galerie Milan Knížák. Studenti, kteří budou v příštích desetiletích rozhodovat o podobách dopravy, se však na nich učili přemýšlet jinak, než je zatím běžné.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Pláž u kyperského letoviska Ayia Napa.
Na Kypru se u pláže poblíž letoviska Ayia Napa utopila Češka

Kyperská pobřežní hlídka nalezla v pondělí odpoledne v moři u letoviska Ayia Napa bezvládné tělo české turistky. Informoval o tom kyperský web CyprusMail s...  celý článek

Policie uzavřela v Marseille místo, kde auto najelo do autobusových zastávek...
Řidič, který v pondělí v Marseille najížděl do zastávek, je psychotik

V jihofrancouzském městě Marseille naboural vůz do dvou autobusových zastávek ve dvou různých čtvrtích. Jedna žena při nárazu zemřela a jeden muž vyvázl se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.