Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od důvěry k teroru. Studentka popsala obchodnické fígle na seniory

  • 1574
Promyšlený psychologický nátlak. Tak lze popsat předváděcí reklamní akce pro seniory. Už od prvních minut si obchodníci vytipovávají vhodné "oběti", nejdříve se chovají přátelsky, pak autoritativně. Alespoň tak to popisuje studentka psychologie Romana Mazalová, která se tomuto "fenoménu" věnuje.

"Chtěla jsem na vlastní oči vidět, co se na těchto akcích děje a vydala jsem se na takovouto akci osobně. Brzy jsem ovšem zjistila, že to nebude tak jednoduché. Prodejci nejsou ochotni na tyto akce pustit mladého člověka," popisuje Mazalová, studentka oboru psychologie olomoucké univerzity.

Nenechala se ale odradit a podařilo se jí obchodníky přelstít. "Napadlo mě přijít na další akci neupravena, nenalíčena, v nehezkém oblečení a v doprovodu mé babičky v důchodu. Takto jsem již problém se vstupem neměla," vysvětluje.

Prodejní taktiku mnohých obchodních zástupců popsala ve své diplomové práci. Potvrzuje, že senioři jsou na akcích vystavováni silnému psychickému vypětí, je s nimi neeticky manipulováno a díky různým praktikám pak nedokážou racionálně a kriticky uvažovat.

Dojít může i k násilí, což dokazuje případ z Plzně. Tam se při úterní reklamní akci strhla mezi dealerem a jedním ze zákazníků rvačka. Invalidní důchodce si totiž rozmyslel koupi, která se mu zprvu zdála výhodná. Když ale dealer slyšel, že chce od smlouvy odstoupit, penzistu napadl.  

"O tom, že je na předváděcích akcích na seniory kladen psychický nátlak, svědčí i fakt, že pokud se seniorů před začátkem akce zeptáte, zda si na dnešní akci chtějí něco koupit, každý vám odpoví, že ne. Uvedou, že přišli proto, aby zjistili, co je nového, aby se viděli se známými, nebo aby obdrželi slíbené dárečky vyobrazené na pozvánce. Nenosí s sebou ani žádnou větší finanční hotovost," popisuje studentka.

Čtěte také

Přesto nakonec řada z nich odchází s podepsanou smlouvou.

Efektivní dohled nad akcemi podobného typu ovšem neexistuje. A to i přesto, že se o praktikách ví. Ve výroční zprávě České obchodní inspekce se například můžeme dočíst, že nezákonné jednání je běžné na téměř dvou třetinách předváděcích akcí. 

Nový občanský zákoník má nyní alespoň posílit práva klientů. Návrh zákoníku počítá s tím, že od nákupu pod tlakem půjde snadněji odstoupit.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video