Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Od důvěry k teroru. Studentka popsala obchodnické fígle na seniory

  0:12aktualizováno  0:12
Promyšlený psychologický nátlak. Tak lze popsat předváděcí reklamní akce pro seniory. Už od prvních minut si obchodníci vytipovávají vhodné "oběti", nejdříve se chovají přátelsky, pak autoritativně. Alespoň tak to popisuje studentka psychologie Romana Mazalová, která se tomuto "fenoménu" věnuje.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

"Chtěla jsem na vlastní oči vidět, co se na těchto akcích děje a vydala jsem se na takovouto akci osobně. Brzy jsem ovšem zjistila, že to nebude tak jednoduché. Prodejci nejsou ochotni na tyto akce pustit mladého člověka," popisuje Mazalová, studentka oboru psychologie olomoucké univerzity.

Nenechala se ale odradit a podařilo se jí obchodníky přelstít. "Napadlo mě přijít na další akci neupravena, nenalíčena, v nehezkém oblečení a v doprovodu mé babičky v důchodu. Takto jsem již problém se vstupem neměla," vysvětluje.

Prodejní taktiku mnohých obchodních zástupců popsala ve své diplomové práci. Potvrzuje, že senioři jsou na akcích vystavováni silnému psychickému vypětí, je s nimi neeticky manipulováno a díky různým praktikám pak nedokážou racionálně a kriticky uvažovat.

Dojít může i k násilí, což dokazuje případ z Plzně. Tam se při úterní reklamní akci strhla mezi dealerem a jedním ze zákazníků rvačka. Invalidní důchodce si totiž rozmyslel koupi, která se mu zprvu zdála výhodná. Když ale dealer slyšel, že chce od smlouvy odstoupit, penzistu napadl.  

"O tom, že je na předváděcích akcích na seniory kladen psychický nátlak, svědčí i fakt, že pokud se seniorů před začátkem akce zeptáte, zda si na dnešní akci chtějí něco koupit, každý vám odpoví, že ne. Uvedou, že přišli proto, aby zjistili, co je nového, aby se viděli se známými, nebo aby obdrželi slíbené dárečky vyobrazené na pozvánce. Nenosí s sebou ani žádnou větší finanční hotovost," popisuje studentka.

Čtěte také

Přesto nakonec řada z nich odchází s podepsanou smlouvou.

Efektivní dohled nad akcemi podobného typu ovšem neexistuje. A to i přesto, že se o praktikách ví. Ve výroční zprávě České obchodní inspekce se například můžeme dočíst, že nezákonné jednání je běžné na téměř dvou třetinách předváděcích akcí. 

Nový občanský zákoník má nyní alespoň posílit práva klientů. Návrh zákoníku počítá s tím, že od nákupu pod tlakem půjde snadněji odstoupit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.