Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

S žehličkou proti diskriminaci. Studenti pomůžou znevýhodněným ženám

  18:19aktualizováno  21:08
Kvůli neznalosti češtiny nebo zralému věku marně shánějí práci. Co by znevýhodněné ženy mohly dělat? Třeba žehlit, řekli si dva studenti. Jejich projekt se dostal do finále soutěže Social Impact Award, která oceňuje společensky prospěšné podnikání. Vyhlášení výsledků proběhlo v pondělí večer.

Projekt "Paní na žehlení" vymysleli student režie a scenáristiky Martin Jůza z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a jeho kamarád Jan Roháč, který studuje geografii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy.

Vítězové soutěže

  • Podle odborné poroty:
    Anthropictures - Studenti vizuální antropologie chtějí radnicím zprostředkovávat potřeby obyvatel.
    Fair art - Snaha kultivovat právní povědomí na umělecké scéně.
    Výměna oblečení - Bazary nevyužitého oblečení, které probíhají v domovech pro seniory.
  • Podle hlasování na internetu:
    Hledá se Mnemo! - Školní výuka pomocí mnemotechnik.

Studenti se hodlají zaměřit na ženy, které nacházejí práci jen s obtížemi. Ať to jsou starší paní, ženy, které se doma starají o postižené dítě, nebo cizinky, které znevýhodňuje jazyková bariéra. "Rádi bychom jim touto cestou nabídli alespoň nějaký přivýdělek, aby si vylepšily svou životní situaci," vysvětluje smysl projektu Roháč.

Myšlenka projektu je velmi jednoduchá. Kurýr u zákazníka naloží prádlo, doveze je k vyžehlení pracovnici domů a pak ho doručí zpět.

Mladíci přitom původně plánovali dělat něco úplně jiného, a to internetovou poradnu nazvanou Vyžehli to. Pak si ale řekli, že by bylo dobré svému záměru dodat sociální rozměr. A u žehlení už zůstali. Nyní finišují s přípravou webu, registračního a objednávkového systému. Do dvou týdnů chtějí spustit testovací provoz.

Na první inzeráty se přihlásilo sto padesát zájemkyň

Studenti se už také pustili do hledání pracovnic. Nejdříve chtěli vylepit inzeráty po úřadech práce, ale nakonec raději zvolili internetové portály. "Ozvalo se nám zhruba sto padesát žen. Tím jsme si uvědomili, že trh práce je v tak špatné situaci, že nás motivovalo v tom pokračovat dál," líčí Roháč.  

S kolegou nakonec vybrali devět žen, které odpovídají cílům projektu a jsou časově přizpůsobivé. U každé byli na návštěvě a nechali si vyžehlit prádlo. "Potřebovali jsme ověřit, jestli spolupráce bude klapat. Většinou to byly paní, které mají postižené děti. Jiné jsou v invalidním důchodu, jedna žena je z Mongolska a nemůže najít práci," říká student geografie.

Projekt začne v Praze a pokud se jej podaří úspěšně rozběhnout, rozšíří se i do dalších regionů a kromě žehlení i na jiné domácí práce. Část vydělaných peněz dostanou pracovnice, zbytek padne na dopravu a další rozvíjení sociálně prospěšného byznysu. Jeho tvůrci věří, že díky nízké ceně a rychlosti získají dostatek zákazníků. 

"Klient navíc bude vědět, že to má sociální rozměr. Plánujeme, že po dovozu prádla zpět tam bude nějaká noticka, kdo vám to vyžehlil a komu jste tím pomohl," popisuje Jan Roháč.

Loni v soutěži uspělo bezdomovecké průvodcovství

Do soutěže Social Impact Award, kterou v Česku pořádá Hub Praha, se v letošním roce přihlásilo dvacet osm projektů, dvanáct z nich se dostalo do finále.

Nejlepší projekt vybírali ve veřejném hlasování lidé na internetu, další tři vítězné projekty určila odborná porota. Všechny oceněné studentské týmy (viz box)dostaly tři tisíce eur a možnost přes léto využívat prostory Hubu Praha. Tedy bývalou továrnu na pražském Smíchově, kde je možné si pronajmout místo na práci a jež zároveň funguje jako podnikatelský inkubátor.  

Soutěž Social Impact Award vznikla v roce 2009 v Rakousku a je zaměřená na studentské projekty. Česko se do ní poprvé zapojilo loni, kdy mimo jiné uspěli studenti Katedry studií občanské společnosti Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy s nápadem udělat z bezdomovců turistické průvodce (reportáž z noční prohlídky Prahou čtěte zde). Letos se soutěž koná také v Rakousku, Slovensku a Rumunsku.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.