Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti Rathovo jízdné zdarma zneužívají, stálo už o 20 milionů víc

  11:22aktualizováno  11:22
Žákovské jízdné zdarma, které pomohlo sociálnímu demokratovi Davidu Rathovi vyhrát volby ve středních Čechách, je už o 20 milionů korun dražší, než se plánovalo. Zvýšené výdaje nezpůsobil jen velký zájem lidí, ale také skutečnost, že stovky dětí a studentů žákovské jízdné zneužívají.

Autobusy, kde mohou jet školáci zadarmo, jsou označeny žlutými cedulkami (na snímku). | foto: Markéta Bušková, MF DNES

Místo 50 milionů přišlo jízdné krajskou pokladnu od září loňského roku, kdy bylo zavedeno, do prosince na 71,7 milionu korun.

Řidiči autobusů, které MF DNES oslovila, odhadují, že nejméně dvě procenta dětí jezdí autobusy i několikrát denně, a ne jen do školy a zpět.

Jízdné zdarma využívá v kraji 44 tisíc žáků a studentů, více než osm set jich tedy jízdné zdarma zneužívá. To znamená, že Středočeský kraj za ně zaplatil o téměř jeden a půl milionu víc, než bylo nutné.

Kraj začal cestování kontrolovat

Náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík připustil, že případů zneužívání žákovského jízdného může být ještě víc. Středočeský kraj proto tento týden začal cestování v rámci žákovského jízdného kontrolovat a hledat způsob, jak zneužívání zabránit.

Kdo cestuje zdarma

Žákovské jízdné mohou využívat žáci a studenti od 6 do 19 let, kteří mají trvalé bydliště a školu ve středních Čechách. Neplatí však pro cestování po patnácti středočeských městech (např. Kladno či Příbram), kde je zavedena městská hromadná doprava. Využívá ho 44 tisíc žáků, kraj počítal s 30 tisíci.

Dosud se snažili ušetřit krajské peníze jen samotní řidiči. Často za cenu toho, že se s dětmi dohadují, kam jedou.

"My už ta děcka známe a víme, že někdo jede do školy i dvakrát za den. Když například jedou ve tři hodiny odpoledne z Votic do Benešova a tvrdí, že jedou do školy, tak je donutíme zaplatit. Ale když jedou z Benešova zpátky v sedm hodin večer a tvrdí, že jedou ze školy domů, těžko si to můžeme ověřit. Tak je vezeme zadarmo, i když se nám to moc nezdá," připustil řidič autobusu Stanislav Horvát, který jezdí pro společnost Icom Transport.

Nebýt řidičů, zneužívalo by podle jeho odhadu systém žákovského jízdného až pět procent dětí. Přibližně tři procenta žáků prý řidiči usvědčí ze lži a donutí je zaplatit. Ne vždycky však mají řidiči čas a chuť vybavovat se se školními dětmi. "Nemůžeme tomu zabránit a není to naše věc," dodal Horvát.

Podle občanského sdružení Kraj bez Ratha, které vzniklo s cílem sesadit středočeského hejtmana, je možné systém žákovského jízdného zneužít i jiným způsobem. "Povídají si o tom mezi sebou řidiči, že vykazují větší počet dětí, než ve skutečnosti vezou," řekl jednatel sdružení Kamil Zajíček.

Kraj chystá čipové karty

Opoziční ODS kritizuje, že systém žákovského jízdného je prakticky nekontrolovatelný. "Je to tím, že průkazka žákovského jízdného je jen taková papírová kartička, místo aby to byla elektronická karta," řekl kladenský primátor Dan Jiránek.

"Je to slabina celého systému. Chceme zavést čipové karty, možná už od letošního září, nejpozději od 1. ledna příštího roku," konstatoval náměstek hejtmana Povšík.

Papírové karty neumožňují kontrolovat množství přepravovaných cestujících. Kraj je přesto zavedl, protože nechtěl otálet se splněním jednoho z hlavních předvolebních slibů ČSSD ve středních Čechách.

"Popravdě řečeno my jsme očekávali, že se to může stát. Nepochybujeme o tom, že řidiči mají pravdu, když mluví o zneužívání. Loni však pro nás bylo přednější splnit slib, který jsme voličům dali," uvedl Povšík.

Kraj také začal porovnávat, jak často mladí lidé cestují nyní oproti období, kdy žákovské jízdné zdarma neměli k dispozici. "Celkově je to nárůst, budeme to sledovat i na jednotlivých tratích," dodal náměstek.

O žákovské jízdné požádalo 44 tisíc dětí, kraj počítal s 30 tisíci. "Když je něco zadarmo, je o to zájem," řekl Jiránek. A dokládá to na příkladu kladenských základních škol, kam se letos hlásilo o 30 dětí víc než loni. Jde o děti z okolních obcí, které cestují zdarma.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.