Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti přiměli auta brzdit před kolejemi. S nápadem uspěli ve světě

  16:19aktualizováno  16:19
Na silnici před přejezdem ve Velkých Hošticích na Opavsku, kde se letos staly dvě vážné dopravní nehody, nechali namalovat značku vybízející ke zpomalení. A se svým nápadem teď ostravští studenti uspěli i ve světě. Na mezinárodní soutěži o nejlevnější a nejúčinnější bezpečnostní opatření v dopravě se dostali mezi nejlepší čtyři.

Železniční přejezd ve Velkých Hošticích dostal díky studentům ostravské univerzity nové značení. | foto: MF DNES

Přibrzděte! Takový pokyn podvědomě získávají řidiči, kteří přijíždějí k železničnímu přejezdu ve Velkých Hošticích na Opavsku. Šlápnout na brzdu je přiměje vodorovná dopravní značka, již sem před pár měsíci nechala namalovat dvojice studentů doktorandského oboru z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.

Neumístili ji sem náhodně. Přejezd, který na jaře zažil dvě vážné dopravní nehody, si vybrali pro svůj projekt, s nímž šli do mezinárodní soutěže organizované společností European Transport Safety Council.

"Chtělo se mi brečet radostí," říká studentka

Účastníci klání z několika evropských zemí měli za úkol navrhnout co nejjednodušší, nejlevnější a nejúčinnější opatření pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

A ostravští soutěžící v něm zaznamenali velký úspěch. Nejprve se v konkurenci 40 studentských projektů probojovali do užšího finále, a teď zjistili, že i z něj postupují dál - mezi čtyři nejúspěšnější týmy.

Dopravní nehoda vlaku a auta taxislužby u obce Velké Hoštice.
Místo srážky vlaku s kamionem ve Velkých Hošticích na Opavsku.

Ještě před umístěním nového značení se na přejezdu letos staly dvě vážné dopravní nehody.

"Na jednu stranu jsme tak trochu čekali, že můžeme uspět, protože cena našeho řešení byla ve srovnání s dalšími projekty nízká, na druhou stranu to bylo velké překvapení. Chtělo se mi brečet radostí," říká s úsměvem Aneta Šimáčková, která na soutěžním projektu spolupracuje s kolegou Janem Skupníkem.

O třináct procent více řidičů dodržuje povolenou rychlost

Kolik pořízení značky, která tvarem připomíná parabolu, stojí? "Vyšlo nás to na 440 eur (necelých 11 tisíc korun), ale správně by to mělo být ještě méně, protože dodavatelská firma pruhy udělala omylem dvakrát silnější, než měly být," zmiňuje Aneta Šimáčková.

Brzy po nakreslení pruhů na vozovku, pro jejichž umístění si vyžádali souhlas od potřebných institucí a úřadů, si studenti ověřili, že značka inspirovaná obdobným dopravním značením užívaným například v Rakousku, má požadovaný efekt.

"Když jsme měřili rychlost řidičů u přejezdu, zjistili jsme, že po vzniku značení se tu průměrná rychlost snížila o čtyři kilometry v hodině a o 13 procent se zvýšil počet řidičů dodržujících povolenou rychlost," říká Jan Skupník.

Teď budou studenti měřit rychlost znovu - aby pro závěrečnou prezentaci svého projektu v Bruselu za pár měsíců měli k dispozici co nejobjektivnější údaje. Dopravní značka se zatím v Česku běžně neužívá. Aby se užívat začala, muselo by jí dát souhlas ministerstvo dopravy. Podnět na její zařazení do platného souboru značek může ministerstvu dát kdokoli.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Dominik Feri slaví ve volebním štábu TOP 09. (21. října 2017)
Nejmladší poslanec Feri: Nepočítal jsem s tím, voliče nechci zklamat

V české Poslanecké sněmovně zasedne zatím nejmladší zákonodárce v historii. Je jím 21letý student Dominik Feri. Populární je hlavně mezi mladými lidmi, na než...  celý článek

Předseda ČSSD Lubomír Zaorálek odpovídá na dotazy novinářů před Lidovým domem v...
Mění se doba a bude se muset změnit i ČSSD, řekl k neúspěchu Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek věří, že příčina jejich neúspěchu je v nedostatečné komunikaci s lidmi. Domníval se, že politiku je možné dělat v pracovně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.