Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

STUDENTI: Hrozba, která prý podrývá autoritu rodičů. To byl Elvis

  6:28aktualizováno  6:28
Myslím, že je složité předpovědět, jak se v budoucnosti bude vyvíjet hudba. Když se podíváme do historie, uvidíme širokou škálu hudebních směrů a stylů, které na sebe navazovaly v různých historických a kulturních kontextech.

Elvis Presley, jeden z nejposlouchanějších a nejoblíbenějších zpěváků. Kritikové ho považovali za symbol odbojnosti náctiletých. | foto: archiv

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Známe klasicistní hudbu Vídně 17. století, tak jak ji hrála trojice světoznámých skladatelů. Josepha Haydna a Wolfganga Amadea Mozarta a princip jejich koncertů a oper určených k tomu, aby je hrál celý orchestr s přesně určeným zastoupením nástrojů.

Principy klasicistní hudby, používání přesně rozfázované sonátové formy, podle níž autor postupně rozvíjel sekvence tónů a jejich proměny tak, že po expozici vždy následuje repríza.

Studenti píší o hudbě

Všímají si, jak někdejší společenští kritikové považovali Elvise Presleyho za "symbol odbojnosti náctiletých" a hrozbu, která podrývá autoritu rodičů. To jen vypovídá o vlivu hudby na životy lidí.

Musíme vzít v úvahu tehdejší dobu, kterou řídily osvícenské ideály, jež vyzdvihovaly vyváženou uměřenost a harmonickou souhru mezi všemi součástmi celku. Tehdejší vážná hudba byla záležitostí pro vyšší společenské vrstvy, skladatelé byli velmi vzdělaní a hráli pro šlechtice a panovníky a jediným způsobem, jak si jejich hudbu poslechnout, bylo navštívit koncert.

Takové elitářské pojetí hudby přetrvávalo až do
19. století, kdy byl významným přelomem objev fonografu, a hudba se tak stala mnohem snáze šiřitelnou a dostupnou velkému množství lidí.

Tehdy také existovalo velké množství podnětů, které inspirovaly nové hudební styly, jako např. písně černošských otroků, z nichž vznikly žánry spirituálu a blues, které jsou také předchůdci jazzu.

Jazz je už termínem, který si dokážeme spojit s dnešní dobou, ale největší roli měl v amerických muzikálech hraných na Broadwayi, jako byla díla Andrewa Lloyda Webera – například muzikál Kočky. Mnoho skladeb z populárních muzikálů se stalo jazzovými standardy všeobecně známými skladbami, které vstoupily do lidového povědomí.

Avšak ještě mnohem větší událostí byl nástup rock’n'rollu, s nímž je spojen jeden
z nejvýznamnějších hudebníků – Elvis Presley.

Byl jedním z nejposlouchanějších a nejoblíbenějších zpěváků. I proti němu se však zvedala vlna společenské nevole, stejně jako proti téměř každé společensky významné osobnosti.

Tehdejší společenští kritikové ho považovali za "symbol odbojnosti náctiletých"
a hrozbu, která podrývá autoritu rodičů. To současně vypovídá o vlivu, který měl na tehdejší kulturu a mysl lidí. Ukazuje, jak významná je role hudby.

Cílem obvinění z morální zkaženosti bylo také mnoho hudebníků od rapové
a hiphopové hudby, která se věnuje tematice kriminality a násilí, po elektronickou tranceovou a dubstepovou hudbu, která je populární na diskotékách a bývá spojována s konzumací drog. Ale i na této hudbě je mnoho pozitivního.

Internet všechno změnil

Revoluce přišla s rozvojem internetu. Myslím si, že budoucnost hudby už není
v práci akademických skladatelů nebo amatérských kapel, které pro svoje potěšení hrají v klubech písně o lásce a vztazích a tajně doufají, že si jich všimne nakladatel a proslaví je.

Naopak si myslím, že s neočekávanou úrovní svobody a lehkostí získávání informací, které internet poskytuje běžnému uživateli, se hudba stane mnohem více přístupnou a spontánní.

Lidová tvořivost uživatelů stránek pro sdílení videí YouTube neustále vytváří nová díla v podobě vlastních produkcí slavných písní. Všudypřítomným obsahem YouTube jsou také videa smíšená z cizí hudby a obrazů, bez ohledu na to, že ji mají chránit autorská práva.

Lidová tvořivost a nelegální šíření volné hudby jsou tak všudypřítomné
a všeobecně přijímané, že i vydavatelé hudby začínají tušit, že jejich obchodní model, který stojí na prodeji nosičů s několika písněmi, se nemůže udržet jako ziskový. Naopak začínají legitimizovat princip hudebního pirátství a za poplatek nabízejí hudbu ke stažení.

Například internetový obchod s hudbou iTunes, který vydělal 11,4 miliardy dolarů za první čtvrtletí roku 2011. Naproti tomu umělci, které zaštiťuje Americká asociace pro nahrávací průmysl, ve stejný rok s součtu vydělali 1,49 miliardy dolarů na prodeji jednotlivých písní.

Myslím si tedy, že obchodní model, který respektuje změny, jež do hudebního průmyslu přinesl internet a sdílení písní, vlastně slouží jako reklama zdarma a má rozhodně světlou budoucnost.

Jan Smejkal - Gymnázium Hády, Brno
Autor textu dostane knihu



Témata: Dolar, Elvis Presley

Rozstřel s modelkou Janou Tvrdíkovou





Hlavní zprávy

Renault Clio IV 1,5 dCi Intens
Renault Clio IV 1,5 dCi Intens

r.v. 2015, naj. 3 891 km, diesel, 1. majitel
339 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.