„Kolikrát vidíme, že jsou studenti zavaleni množstvím teoretické výuky v aprobačních předmětech, ale chybí jim více praxe a skutečná průprava jak učit,“ řekl pro iDNES.cz Tomáš Čakloš, šéf studentské iniciativy Otevřeno, která usiluje o lepší vzdělávání učitelů.
Prohlášením ve stylu reformátora Martina Luthera tak studenti usilují o změny ve vzdělávání budoucích učitelů. Za klíčové považují získávání zpětné vazby a hodnocení kvality. Nezapomínají na kritické myšlení, chtějí ve výuce více diskutovat o tom, jak by mělo vzdělávání vypadat.
Pedagogická fakulta v Plzni zruší sedm oborů pro středoškolské učitele |
„Fakulty už přeci jen během uplynulých pětadvaceti let od revoluce podstoupily určitou změnu, progres, je ale potřeba v něm ještě hodně pokračovat. Pedagogické fakulty se soustředí na látku, ale to jak učit je tam druhotné a upozaděné. Najdete na nich učitele, kteří se opravdu snaží toto předávat a rozvíjet ve studentech, ale pořád je to poměrně malá část,“ domnívá se Čakloš. Budoucí učitelé by se podle něho měli učit zejména to, jak své žáky a studenty zaujmout, jak v nich podpořit angažovanost a úsilí věci měnit.
„Dát lidem svobodu volby, umožnit spolupodílet se na vlastním procesu vzdělávání a díky zažití demokracie vidět smysl v aktivním občanství,“ stojí v jedné z tezí. V další se iniciativa vyjádřila pro podporu inkluze. Učitelé by podle ní měli „dávat šance všem lidem bez rozdílu, hledat ideál inkluze respektováním individuality každého člověka, nacházet v této otevřenosti obohacení a trvale přijímat rozmanitost jako žádanou hodnotu.“ Kantoři tak mají „tvořit svět, kde rozmanitost, jinakost a změna jsou vnímány jako kladné hodnoty.“
Jsme rádi za angažované studenty, říkají děkani
Studenti mají podporu děkanů pedagogických fakult Univerzity Karlovy v Praze, Masarykovy univerzity v Brně i Univerzity Palackého v Olomouci.
Například děkanka pražské pedagogické fakulty Radka Wildová ocenila, že studentům není kvalita jejich studia lhostejná. „V tomto rámci jsme již připravili anketu o nové podobě studia a její výsledky promítli do nových akreditací,“ uvedla v tiskové zprávě.
Její brněnský kolega Jiří Němec si váží toho, že může přispět ke změnám uvnitř fakulty. „Jsem rád, že se rodí jádro angažovaných studentů, a věřím, že se bude dále rozšiřovat,“ poznamenal.