Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za videoklip utratí stejně jako čeští filmaři za celý film

  6:23aktualizováno  6:23
Hudba již od pravěku hraje velmi důležitou roli v životě každého člověka. Jinak tomu nebylo ani před padesáti lety, ani teď. V minulosti plnila hlavně funkci náboženskou, v současnosti je hudba hlavně způsob odreagování a zábava. Jediný rozdíl je v tom, že hudba je dnes dostupnější, a tím i rozšířenější.

K těm, kteří do klipů investují miliony dolarů, patří i zpěvačka Madonna. | foto: Universal Music

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Walkman versus iPod

Před padesáti lety byl přísun hudby ze zahraničí kvůli politické situaci značně omezen. Západní hudba byla zakázaná anebo se k nám dostala se značným zpožděním. Žánrové spektrum bylo také mnohem užší než dnes.

Waldemar Matuška, Karel Gott, Beatles, Abba, později Michal David, a pro ty odvážnější Rolling Stones. Na diskotékách frčely pořád ty stejné písničky, protože nové zkrátka nebyly.

Studenti píší noviny

Studenti píší o hudbě
a jejím významu pro člověka. Přemýšlejí třeba nad tím, jak se změnila role hudby v životě lidí za posledních padesát let.

A jak vypadal takový typický mladý posluchač v 80. letech? Nijak zvlášť se nelišil od toho současného – až na to, že místo iPodu měl kazetového walkmana.

Z hudby se v současnosti stal velmi výnosný byznys, dokonce se uplatňuje pojem hudební průmysl. A opravdu se jedná o průmysl – interpreti na nás chrlí alba jedno za druhým, k tomu celosvětové turné, doplňkové předměty a trička. Dalo by se říci, že kvantita je důležitější než kvalita. A samozřejmě vydělané peníze jsou až na prvním místě.

Široký výběr hudby také vytváří další problém a to, kterou skupinu anebo zpěváka by měl posluchač poslouchat? Může se totiž stát, že člověk neposlouchá hudbu, protože se mu líbí, ale jednoduše proto, že je zrovna oblíbená.

Nástupem internetu a nových technologií se dostupnost hudby a její podoba značně změnily.

Hudba se změnila, ale její role zůstala stále stejná

Nejvýraznější rozdíl oproti situaci před padesáti lety má na svědomí určitě videoklip. Můžeme si tak vychutnat nejen zvukový záznam, ale i obrazovou podobu písničky. Videoklipy písničky ozvláštňují a náklady nejznámějších interpretů dosahují podobných rozpočtů jako české celovečerní filmy.

Hudba se jako taková určitě změnila. Přibylo žánrů, podžánrů a stylů. Ale role hudby zůstala stejná – stále nám pomáhá uklidnit se v těžkých chvílích stejně, jako navodit dobrou náladu.

Martin Jindřich - Gymnázium Nad Kavalírkou, Praha
Autor textu dostane knihu



Je extrémní sucho, řekl v Rozstřelu klimatolog. Víc deště experti nečekají





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Filipínští vojáci mise UNDOF na Golanských výšinách
STUDENTI: „Bojovat za mír“ zní stejně absurdně jako „solit cukrem“

Hlavním cílem OSN je celosvětový klid zbraní. Aby ho bylo možné zajistit, posílá organizace do světa své mírové sbory. Ptáme se však: Mělo by být na těchto...  celý článek

Burka, nikáb
STUDENTI: Doběhla poslední, i tak jí tleskali

V dnešním světě na každém kousku naší planety žijí lidé, všichni jsme stejní, ale zároveň jsme úplně odlišní. Lišíme se barvou pleti, svou výchovou, zvyky,...  celý článek

(ilustrační snímek)
STUDENTI: Prapor morálky tančí valčík na rozloučenou

Kdysi, když už byli lidé znechuceni stavem světa, šli a napsali dlouhé knihy o společnosti, která byla ztělesněním všech přání. Ostatní je nazvali utopisty,...  celý článek

Šaty a sukně do 350,-
Šaty a sukně do 350,-

Udělejte si radost bez výčitek.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.