Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

STUDENTI: Pondělí zrušit, učitele poslat na školení, úkoly vypustit

  6:12aktualizováno  6:12
Ač se to může zdát neuvěřitelné, některé z nás škola nebaví. Ráno se nám nechce vstávat a už jen představa několikahodinového sezení v lavici nás děsí. Nechodit do školy se možná jeví jako použitelné řešení, ovšem pouze do chvíle, než týden zůstanete doma a po návratu máte pocit, jako byste propásli několik let studia.
Pondělí ve škole by mohlo začínat až v půl desáté, člověk by ses mohl aklimatizovat a uvědomit si, že už neleží v posteli, ale sedí ve škole. (Ilustrační snímek)

Pondělí ve škole by mohlo začínat až v půl desáté, člověk by ses mohl aklimatizovat a uvědomit si, že už neleží v posteli, ale sedí ve škole. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Proto jsem se rozhodl vymyslet několik úprav, díky kterým by byla školní docházka daleko snesitelnější.

První problém, na který jsem se rozhodl zaměřit, jsou pondělky. Nikdo nemá rád pondělky a nezáleží na tom, jestli jste student nebo pracující člověk. Po úžasném víkendu, který v rámci týdne působí jako snová oáza klidu, je pondělí něco jako kopanec. O to horší je fakt, že na to nikdo nebere ohled a vyučování funguje jako kterýkoli jiný den v týdnu.

Studenti píší noviny

Studenti se zamýšlejí nad tím, jaká by škola měla být, aby je samé bavila. Navrhují třeba přeměnit pondělní výuku na relaxaci a vysvětlit učitelům, že jejich předměty nejsou ze všech nejdůležitější.

Ptáte se, co bych s tím udělal? Jako první řešení člověka samozřejmě napadne pondělní vyučování úplně zrušit. To jako řešení nevidím, protože roli pondělků by potom převzaly úterky a byli bychom na tom stejně jako doposud.

Já navrhuji buď začátek pondělního vyučování posunout na půl desátou, případně uzpůsobit první dvě vyučovací hodiny tomu, aby se člověk mohl aklimatizovat a uvědomit si, že už neleží v posteli, ale sedí ve škole.

To znamená žádné písemky v těchto hodinách a žádné probírání náročné látky, kterou by člověk nechápal ani v době největší mentální svěžesti uprostřed týdne, natož v deliriu pondělního rána. Místo toho by člověk trávil tyto hodiny popíjením kávy nebo čaje při relaxační hudbě ve snaze načerpat energii na zbytek dne.

Další věcí, kterou bych rád udělal, jsou semináře pro učitele, ve kterých by jim bylo vysvětleno, že všechny předměty jsou si rovny a ten jejich opravdu není důležitější než všechny ostatní. Chápu, že pokud jste se rozhodli něco studovat a takto nabyté znalosti poté předávat dalším generacím, tak vás daný předmět nejspíše baví. Problém je, že ne každý vaše nadšení sdílí a neexistuje způsob, jak ho předat.

Tímto neduhem netrpí všichni, přesto je ale stále velmi rozšířený. Proto bych všem školám doporučil pořádání semináře pro učitele s názvem Nadhled – klíč k úspěšnému vycházení se studenty.

Doma už jen odpočívat

Posledním problémem, kterému jsem se rozhodl dát místo, jsou domácí úkoly. Nebo možná lépe řečeno "domácí" úkoly. Protože člověk je od přírody tvor líný, o to více, pokud je tím člověkem dítě. A největším nepřítelem domácích úkolů je právě lenost.

Domácí úkoly jsou zhmotněním faktu, že domov není pevnost chránící nás před školními povinnostmi a dělat doma to samé co ve škole, se člověku prostě nechce. Když se to navíc spojí s pocitem rebelie vůči systému, který je tak opojný a faktem, že někteří z nás začínají být sklerotičtí už v pubertě, je nevyhnutelné, že se z domácích úkolů dříve nebo později stanou úkoly přestávkové, případně "nesplněnéprotožejsmenatovšichnizapomněli".

V neposlední řadě k tomu přispívá také fakt, že čas a energie, které je na vypracování takovéhoto úkolu zapotřebí, bývá často nedostatečně ohodnocena. Proto navrhuji domácí úkoly zrušit, nebo alespoň lépe ohodnotit.

Toto je několik návrhů, které by mohly zlepšit vztah nás studentů ke škole. Jsem si vědom, že jsem určitě nepokryl všechny možné problémy, které studenti s vyučováním mají, přesto věřím, že pokud by se školy inspirovaly alespoň jedním z mých nápadů, hned bychom tam všichni chodili raději.

Lukáš Himer, Gymnázium T. G. Masaryka, Hustopeče
Autor článku dostane knihu







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.