Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

STUDENTI: Školo, jsi opravdu nudná schválně?

  6:12aktualizováno  6:12
Doby, kdy jsme jako malí "záklaďáci" proklínali Marii Terezii za zavedení povinné školní docházky, snad už u všech mých vrstevníků pominuly. Drtivá většina z nich studuje dobrovolně, ale přesto si stejně jako já kladou obdoby trochu provokativní otázky z nadpisu, protože na rovinu – málokoho škola jako taková baví. Ovšem, proč?
Škola by mohla být zábavnější, jen se nebát experimentovat s možnostmi, které se nabízejí. (Ilustrační snímek)

Škola by mohla být zábavnější, jen se nebát experimentovat s možnostmi, které se nabízejí. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Vzdělávacím institucím se soustavně a úspěšně daří zabíjet touhu dětí a mládeže naučit se něco nového, poznat princip fungování toho či onoho a znát odpovědi na všemožná "proč", která se v určité míře nacházejí v každém z nás.

Toho největšího zakopaného psa vidím v systému výuky, který více či méně ignoruje skutečnost, že žijeme ve 21. století, a odcizuje se tím studentům.

Kupříkladu historie hudby, která se o moderních žánrech zmíní jen naprosto okrajově a místo vytoužené Nirvany stále posloucháme byť nádherného, ale pro mnoho z nás neuchopitelného Beethovena.

Také čtení textů z učebnic, následné vypisování zápisků, které přeruší maximálně jednou za deset let teoretická ukázka pomůcek z dob Gottwaldových, je pro mě z hlediska zajímavosti na podobné úrovni jako pantomimické divadlo pro slepce.

Vždyť výdobytky moderních technologií nám umožňují úžasné věci, jako zapojení tabletů do výuky, kdy učitel v reálném čase vidí výsledky celé třídy, v jedné chvíli může zapojit všechny žáky ve třídě řešením vizualizovaného úkolu, který podporuje kreativitu a touhu zjistit, co se stane, kdybych to udělal trošku jinak. A při nesprávném řešení ukáže, co je špatně a z jakého důvodu.

Nebo využití fenoménu videoher, při nichž skoro až slyším věty jako: "To Satanovo dílo, kterému se studenti věnují ve volném čase a má to v názvu hra, to nesmí do školy!"

A proč ne? Osobně si dovedu představit jen málo nepovinných úkolů napojených na učivo, které studenti plní raději než třeba zvrácení výsledku bitvy v Teutoburském lese nebo vytvoření Tibetské lidově demokratické republiky vládnoucí Asii v rámci historické strategie.

Ti soutěživější by mohli porovnávat své výsledky v rámci třídy a polemizovat nad efektivitou jezdeckých oddílů ve výše zmíněné bitvě, jiní by si raději hráli s urbanismem v rámci simulátoru budování města. Možnosti, jak udělat školu zábavnější, tady jsou, jen se jich nebát, experimentovat s nimi a motivovat učitele, aby je užívali.

Jan Popovský, Gymnázium, OA a Jazyková škola, Hodonín
Autor článku dostane knihu



Rozstřel s expremiérem a bývalým předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem





Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.