Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

STUDENTI: Školo, jsi opravdu nudná schválně?

  6:12aktualizováno  6:12
Doby, kdy jsme jako malí "záklaďáci" proklínali Marii Terezii za zavedení povinné školní docházky, snad už u všech mých vrstevníků pominuly. Drtivá většina z nich studuje dobrovolně, ale přesto si stejně jako já kladou obdoby trochu provokativní otázky z nadpisu, protože na rovinu – málokoho škola jako taková baví. Ovšem, proč?
Škola by mohla být zábavnější, jen se nebát experimentovat s možnostmi, které se nabízejí. (Ilustrační snímek)

Škola by mohla být zábavnější, jen se nebát experimentovat s možnostmi, které se nabízejí. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Vzdělávacím institucím se soustavně a úspěšně daří zabíjet touhu dětí a mládeže naučit se něco nového, poznat princip fungování toho či onoho a znát odpovědi na všemožná "proč", která se v určité míře nacházejí v každém z nás.

Toho největšího zakopaného psa vidím v systému výuky, který více či méně ignoruje skutečnost, že žijeme ve 21. století, a odcizuje se tím studentům.

Kupříkladu historie hudby, která se o moderních žánrech zmíní jen naprosto okrajově a místo vytoužené Nirvany stále posloucháme byť nádherného, ale pro mnoho z nás neuchopitelného Beethovena.

Také čtení textů z učebnic, následné vypisování zápisků, které přeruší maximálně jednou za deset let teoretická ukázka pomůcek z dob Gottwaldových, je pro mě z hlediska zajímavosti na podobné úrovni jako pantomimické divadlo pro slepce.

Vždyť výdobytky moderních technologií nám umožňují úžasné věci, jako zapojení tabletů do výuky, kdy učitel v reálném čase vidí výsledky celé třídy, v jedné chvíli může zapojit všechny žáky ve třídě řešením vizualizovaného úkolu, který podporuje kreativitu a touhu zjistit, co se stane, kdybych to udělal trošku jinak. A při nesprávném řešení ukáže, co je špatně a z jakého důvodu.

Nebo využití fenoménu videoher, při nichž skoro až slyším věty jako: "To Satanovo dílo, kterému se studenti věnují ve volném čase a má to v názvu hra, to nesmí do školy!"

A proč ne? Osobně si dovedu představit jen málo nepovinných úkolů napojených na učivo, které studenti plní raději než třeba zvrácení výsledku bitvy v Teutoburském lese nebo vytvoření Tibetské lidově demokratické republiky vládnoucí Asii v rámci historické strategie.

Ti soutěživější by mohli porovnávat své výsledky v rámci třídy a polemizovat nad efektivitou jezdeckých oddílů ve výše zmíněné bitvě, jiní by si raději hráli s urbanismem v rámci simulátoru budování města. Možnosti, jak udělat školu zábavnější, tady jsou, jen se jich nebát, experimentovat s nimi a motivovat učitele, aby je užívali.

Jan Popovský, Gymnázium, OA a Jazyková škola, Hodonín
Autor článku dostane knihu



Je extrémní sucho, řekl v Rozstřelu klimatolog. Víc deště experti nečekají





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Potomci Mayů při katolické bohoslužbě v mexickém městě Xul (16. prosince 2012)
STUDENTI: Obrana, nebo kulturní útok?

Kdysi dávno v exotických krajích Jižní Ameriky žily byly kulturně vyspělé civilizace – Aztékové, Mayové nebo Inkové. Jenže už nežijí. Konec příběhu. Nebo ne? Z...  celý článek

Soumrak se blíží, obyvatelé Rávalpindí mlsně okukují pochoutky, které nabízejí
STUDENTI: Návštěva v cizině mě obohatí a ukáže, že chci žít doma

V dnešní době, kdy si každý dělá opravdu co chce a jak chce, jsou představy o přizpůsobování přinejmenším naivní. U lidí, kteří žijí v jiné zemi než ve své...  celý článek

Protesty proti USA a amatérskému snímku Nevinnost muslimů v Kábulu (21. září
STUDENTI: Svět je barevná mozaika. A to dělá náš život zajímavým

Globální morálka. Co si pod tímto pojmem máme vůbec představit? Každá kultura, náboženství nebo politická strana bude chtít, abychom si představili jejich...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.