Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta na slupky od banánů a coca-colu jezdit nebudou

  0:01aktualizováno  0:01
Elektromobil? Autodoprava budoucnosti? Lidé si představí nějaké futuristické vznášející se auto podobné tomu, se kterým létal Marty McFly ve filmu Návrat do budoucnosti.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

U toho však zamýšlení se lidí nad tímto tématem bohužel mnohdy končí. Málokdo si dnes uvědomuje, že naše na každém rohu dostupné "tekuté zlato" tu nebude navždy, což ostatně dokazují i stále stoupající ceny pohonných hmot. Je načase, aby se lidstvo pomalu začalo léčit ze své ropné závislosti.

Automobilům budoucnosti však pravděpodobně nebude stačit, když do jejich reaktorů naházíte několik slupek od banánů a zalijete je colou, jako to mohl udělat výše zmíněný Marty. Dnes se pracuje především na dvou typech alternativního pohonu, z nichž první, elektropohon, již snad nikoho nepřekvapí. Zato druhý typ pohonu, který využívá kapalného vodíku, zní mnohem více jako z budoucnosti.

Studenti čtou a píší noviny

Ekologické bydlení a cestování Zásoby ropy se rychle tenčí. Přesto lidé stále sázejí na vozidla se spalovacími motory a na energeticky náročné bydlení. Co však bude dál?

Osobně si ale myslím, že dokud se nepodaří vyřešit mnoho problémů týkajících se bezpečnosti při jízdě s nádrží tekutého vodíku pod sedačkou, nebo jeho skladování či doplňování na čerpacích stanicích, bude cesta k nahrazení ropy volena spíše směrem k pohonu na elektrický proud.

Výměna obyčejných motorů za jejich elektrické bratříčky by jistě vedla k razantnímu snížení objemu vypouštěných emisí a také ke snížení hluku, jelikož je i při vyšších otáčkách elektromotor prakticky neslyšitelný.

To může být samozřejmě špatná zpráva pro příznivce burácejících silných automobilů, ale na druhou stranu si myslím, že například lidé žijící ve městech poblíž rušných ulic by tento prvek s nadšením uvítali. S elektrickým pohonem jsou však spojeny i některé nevýhody, jako je například kapacita baterií, která dnes stále umožňuje maximální dojezd do 100 km na jedno nabytí.

U baterií poté nastává také problém s jejich dobou nabíjení, která je mnohonásobně delší než u jednoho naplnění obyčejné nádrže na čerpací stanici. Existují sice možnosti průběžného dobíjení za jízdy pomocí solárních panelů na střeše elektromobilu, nebo rekuperačního dobíjení při jeho brzdění, ale obě tyto metody jsou zatím ve vývoji a nejspíše nikdy nebudou stačit na plné nabití baterií.

Za předpokladu, že se světu podaří přejít na většinové získávání elektrické energie z obnovitelných zdrojů a také se pomocí několika dolarů či eur vychytají chyby a nevýhody elektromobilů, mají před sebou podle mého názoru slibnou budoucnost a snad jednou přijde i doba, kdy naprosto nahradí obyčejná benzinová a naftová auta.

Jakub Kanděra, Gymnázium Třeboň



Ondřej Vetchý: Kvůli filmu Po strništi bos jsem musel zhubnout a udělat si plešku





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Soumrak se blíží, obyvatelé Rávalpindí mlsně okukují pochoutky, které nabízejí
STUDENTI: Návštěva v cizině mě obohatí a ukáže, že chci žít doma

V dnešní době, kdy si každý dělá opravdu co chce a jak chce, jsou představy o přizpůsobování přinejmenším naivní. U lidí, kteří žijí v jiné zemi než ve své...  celý článek

Protesty proti USA a amatérskému snímku Nevinnost muslimů v Kábulu (21. září
STUDENTI: Svět je barevná mozaika. A to dělá náš život zajímavým

Globální morálka. Co si pod tímto pojmem máme vůbec představit? Každá kultura, náboženství nebo politická strana bude chtít, abychom si představili jejich...  celý článek

Ilustrační snímek
STUDENTI: Nesahat, neplivat, nesvlékat. Každá země to má jinak

Některé kultury chápeme, jiné ne. Proč? Naše civilizace není dostatečně tolerantní. Ani jedinec není schopen pochopit různé rituály v náboženství nebo zvyky v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.