Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta ze silnic zmizí, letecká doprava už není potřeba

  0:01aktualizováno  0:01
Dobrý den, milí čtenáři z minulosti. Píši vám právě ve chvíli, kdy cestuji za každodenní prací. Mé zaměstnání se nachází v Paříži v centru veškerého dopravního dění, pracuji zde jako dopravní dispečer, a cože mám zde na starost?
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Dobrá tedy, trochu vám to přiblížím. Již je to pár let, co se Evropská unie vzpamatovala z dlouhodobé krize a začala dělat pár pořádných věcí, aby mohla fungovat jako jeden celek.

Jednou z činností, které vedly k ustálení ekonomiky, bylo zbudování vysokorychlostních koridorů skrz většinu zemí Evropy, již všechna hlavní města a většina těch větších je propojena s touto sítí a do dalších deseti let máme v plánu propojit i všechna průmyslová centra a zkompletovat tak dopravní systém rychlovlaků.

Náklady jsou mnohem nižší. Bez tepelných elektráren

Ptáte se, proč zrovna takový skok oproti vaší době, kdy se většina věcí a lidí dopravuje po silnicích nebo letecky?

Studenti čtou a píší noviny

Téma: Svět 2050, sci-fi budoucnosti

Jak se bude žít v roce 2050, kdy vám bude přes padesát let? Jak budou vypadat domy, v nichž budeme bydlet? Jak budeme cestovat? Které energie se budou využívat - bude ještě svět závislý na ropě, nebo zvítězí energie z obnovitelných zdrojů? Jak se technologický pokrok a vývoj společnosti projeví na mezilidských vztazích?

No, na to je jednoduchá odpověď, dopravovat náklady přes přeplněné silnice je velice neekonomické a neekologické, vždyť to, co dopraví moderní supervlak jednou jízdou přes celou Evropu za pár hodin, by i největší silniční dopravci vaší doby zpracovávali téměř celý měsíc.

O mnohonásobně menších nákladech na tuto přepravu samozřejmě ani nemusí být řeč, vždyť při moderních výrobách energie, kdy se tepelné elektrárny v celé Evropě vyřadily z provozu a nahradily je jaderné elektrárny nové generace, dokážeme vyrábět energie směšně levným způsobem.

A že jsme dokázali vymýtit i osobní leteckou dopravu, no ještě aby ne, když osobní vlaky zaměřené na rychlost a komfort cestujících dosahují průměrné rychlosti přesahující 500 km/h, a to při polovičním odbavovacím čase, než to zvládala i nejlepší letiště vaší doby, a díky inteligentnímu systému řízení dopravy jsme dokázali dostat bezpečnost tohoto druhu přepravy na sto procent.

Praha - Paříž: dvě hodiny

A samozřejmě díky tomu, že se takovýmto způsobem zkrátila a zpřístupnila přeprava na dlouhé vzdálenosti, jsme dokázali oprostit Evropu od závislosti na zásobách ropy a plynů z vnějšku. Osobním elektromobilům stačí dojezdy okolo tisíce kilometrů, větší vzdálenosti přebírá všudypřítomná železnice.

Ano, dnes se již dá žít na starém kontinentě opravdu svobodně, až nyní, když máme většinu svých problémů vyřešenou, se můžeme porozhlédnout po válkou zničeném světě a začít s obnovou života i na okolních kontinentech. Ach ano, právě jsem byl upozorněn, že se blížíme do cílové oblasti, no není to špatné: Praha - Paříž za dvě hodinky.

Ondřej Chlupáček, SPŠ Novoborská, Praha 9



Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Filipínští vojáci mise UNDOF na Golanských výšinách
STUDENTI: „Bojovat za mír“ zní stejně absurdně jako „solit cukrem“

Hlavním cílem OSN je celosvětový klid zbraní. Aby ho bylo možné zajistit, posílá organizace do světa své mírové sbory. Ptáme se však: Mělo by být na těchto...  celý článek

(ilustrační snímek)
STUDENTI: Prapor morálky tančí valčík na rozloučenou

Kdysi, když už byli lidé znechuceni stavem světa, šli a napsali dlouhé knihy o společnosti, která byla ztělesněním všech přání. Ostatní je nazvali utopisty,...  celý článek

Potomci Mayů při katolické bohoslužbě v mexickém městě Xul (16. prosince 2012)
STUDENTI: Obrana, nebo kulturní útok?

Kdysi dávno v exotických krajích Jižní Ameriky žily byly kulturně vyspělé civilizace – Aztékové, Mayové nebo Inkové. Jenže už nežijí. Konec příběhu. Nebo ne? Z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.