Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

STUDENTI: Otec gorily a jiné omyly kvůli biflování. Někde je chyba

  6:27aktualizováno  6:27
"Významným dílem Honoré de Balzaka je Otec gorily." Učitel nevěřícně hledí na zkoušeného studenta, pokládaje jeho odpověď za hloupý pokus o žert. "Chtěl jsi říct Otec Goriot." "Cože, jaký Goriot?," propukne student v hurónský smích. "Co je na tom vtipného, že nic neumíš?" "Ne, Anička to tak má v sešitě!"

Mají se studenti na škole naučit co nejvíc vědomostí, nebo je raději umět aplikovat? (Ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Toto je krutý obraz reality na školách. Jeden neví, zda se má smát hloupé odpovědi, nebo lidské hlouposti.

Takto víceméně začíná bludný kruh tupého biflování se dat bez přemýšlení nad skutečným významem, který se táhne za žáky jako stín i v dalších letech. Na biologii se šprtat 10 stránek textu plného nesrozumitelných slov. V matematice počítat s logaritmy, které nikdy nikdo neviděl. Na hodinách fyziky si představovat, jak vypadá elektrolýza.

Postavte takové studenty na týden za kasu v obchodě a jejich mozkovny vybuchnou kvůli vysoké koncentraci reality.

Jestliže se student nepolíbený obyčejným životem rozhodne místo vysoké školy pro práci ve firmě, se zlou se potáže. Firmy už mají dost rádoby intelektuálů, kteří ve vypjatých situacích zalezou do kouta či stáhnou hlavu mezi ramena a vymlouvají se na špatný den.

Hledají šikovné, sebevědomé lidi, kteří dokážou vyjednávat, komunikovat s veřejností, a umí své znalosti užívat i v praxi. V každodenním životě je jim schopnost vypočítat tečnu kružnice naprosto k ničemu a žádného nadřízeného tím neohromí.

Na obranu nebohých studentů je nutno říci: Jak by se to asi mohli naučit, když je k tomu na škole nevedli? Přestože při řešení neobvyklých situací také záleží na osobnosti jedince a jeho vrozených předpokladech, lze se takové chování naučit.

Nepředpokládá se, že člověk postavený před konkrétní problém v praxi jej zvládne hned napoprvé vyřešit. Naopak, chybami se člověk učí. A kde jinde by se měl naučit napravovat své chyby než ve školním prostředí, kde v podstatě "ještě o nic nejde"?

Jestli se někdo zvládne naučit pět stránek textu za 10 minut, bůh mu žehnej. Mnohem důležitější však je umět své znalosti aplikovat. Tudíž by měly školy, potažmo učitelé, zvážit, jak s myslí svých žáků budou nakládat – jestli z nich chtějí mít cvičené opice tupě papouškující naučený seznam dat, nebo zda si ubožák poleptaný kyselinou nebude zběsile odřezávat všechny končetiny, ale zachová chladnou hlavu, zneutralizuje poleptanou část těla a omyje ji vodou…

Adéla Česenková, Gymnázium Žitavská, Česká Lípa
Autorka článku dostane knihu



Pelikán v Rozstřelu: Varování před půjčkami jako u cigaret? Nejsem proti





Hlavní zprávy

Volkswagen CC 2,0 TDI
Volkswagen CC 2,0 TDI

r.v. 2015, naj. 31 650 km, diesel
619 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.