Student objevil nový druh masožravého dinosaura

Student bristolské univerzity objevil nový druh masožravého dinosaura dlouhého téměř čtrnáct metrů. Byl vyšší než dvoupatrový autobus. Pravěký predátor se tak zařadil mezi největší šelmy obývající naši planetu.
Student objevil nový druh masožravého dinosaura. (Ilustrační foto)

Student objevil nový druh masožravého dinosaura. (Ilustrační foto) | foto: CorbisProfimedia.cz

Fosilie masožravce druhu Carcharodontosaurus iguidensis jsou podle časopisu Journal of Vertebrate Paleontology staré 95 milionů let. Už roky ležely v chicagské laboratoři, kde čekaly na identifikaci.

Zlomky kostí, pocházejícími z pouště v Nigeru, se začal zabývat student bristolské univerzity Steve Brusatte, který je označil za opravdu fascinující.

Dinosaurus byl dlouhý třináct až čtrnáct metrů a vyšší než londýnský dvoupatrový autobus. Jeho lebka měřila okolo 175 centimetrů, obrovské čelisti skrývaly zuby velké jako banány.

"Poprvé byly ostatky dinosaura Carcharodontosaurus objeveny ve dvacátých letech dvacátého století, šlo o dva zuby, které se ale brzy po nálezu ztratily," upřesnil Brusatte.

"Další zlomky kostí objevili archeologové ve třicátých letech minulého století, ale byly zničeny během bombardování Mnichova v roce 1944. O dalších deset let později našli vědci v marocké poušti lebku dravého dinosaura a popsali ho jako Carcharodontosaurus saharicus," dodal.

Nově zkoumanou zkamenělinu pojmenoval Brusatte Carcharodontosaurus iguidensis podle oblasti Nigeru, kde byl objeven.

Kosti, které student zkoumal, našla v roce 1997 expedice vedená Paulem Seronem z univerzity v Chicagu. V té době bylo Brusattemu třináct, s fosiliemi se setkal až během studia na univerzitě.

"Období křídy, tedy doba před 95 miliony let, kdy Carcharodontosaurus iguidensis žil, bylo typické vysokou hladinou moří a nejteplejším klimatem v historii Země," popisuje Brusatte životní podmínky jednoho z největších pozemských masožravců. "Zdá se, že mělké moře rozdělilo Maroko a Niger a způsobilo evoluční rozdělení druhu Carcharodontosaurus."

Z období křídy se můžeme poučit i v dnešní době globálního oteplování, kdy stoupají hladiny moří a povrch planety se otepluje. "Takovému druhu ekosystému bychom se měli pečlivě věnovat, abychom lépe porozuměli změnám, které se v našem moderním světě dějí," poukazuje na paralelu s dneškem Brusatte.

Autoři:

(Ilustrační snímek)
Třikrát „talák“ už nestačí. Indie zakázala okamžitý muslimský rozvod

Indický nejvyšší soud zakázal kontroverzní způsob rozvodu, který praktikovali tamní muslimové. Až do letoška se muž mohl legálně se ženou rozvést tím, že...  celý článek