Ostravská dálnice se takřka od otevření potýká s problémy.

Ostravská dálnice se takřka od otevření potýká s problémy. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Strusková válka pokračuje. Soud rozhodl o první milionové náhradě

  • 28
Bobtnající struska dorazila i do soudních síní. Satisfakce se dočkala stavební firma Eurovia, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) viní z nekvalitní práce na stavbě ostravské části dálnice D1. Krajský soud v Ostravě uznal její požadavek na úhradu škody vzniklé v souvislosti s dodávkou nekvalitní ocelárenské strusky.

 Firma Harsco Metal CZ, která je nástupnickou organizací původního dodavatele strusky, má Eurovii zaplatit téměř 30 milionů korun. "Soudce už vydal platební rozkaz na částku 29 727 636 korun a 93 haléřů," uvedla včera mluvčí krajského soudu Lucie Böhmová.

Historie problémů s dálnicí

* prosinec 2007 - otevření dálnice D47 z Ostravy do Bohumína

* říjen 2008 - první frézování boulí, které se objevily na nové dálnici

* červenec 2009 - rozsáhlejší opravy zvlněné dálnice

* listopad 2009 - otevřeny poslední úseky a přejmenování na D1

* jaro 2011 - dálnice se stále vlní, odborníci zjistí, že příčinou je bobtnající struska, začíná hledání viníka a boj o to, kdo zaplatí škody

* prosinec 2011 - soudní verdikt

Soudce tak rozhodl bez soudního projednání. Podle Böhmové je rozhodnutí doručeno oběma stranám a teď běží lhůta pro podání odporu. Pokud firma podá odpor, začne soudní jednání.

"Budeme se bránit, podáme odpor," řekl MF DNES jednatel firmy Harsco Metal Vladimír Macura.

Struska bobtná až o 25 procent

Ocelárenská struska, kterou si stavební firma na doporučení investora objednala, měla certifikát státního zkušebního ústavu, že je objemově stálá a vhodná do podloží silnice. Jenže po čase nabobtnala. Zavinila tak zvlnění dálnice, kterou teď musí Eurovia v záruční lhůtě opravovat na své náklady.

Odborníci pátrali po příčině opakovaného vlnění dálnice téměř dva roky. Na to, že struska, která by neměla nasávat vodu, ve skutečnosti ve vlhku může zvětšovat svůj objem až o 25 procent, přišli letos.

René Poruba, pověřený řízením ŘSD, je přesvědčený, že je to vina stavební firmy, která uložila pod dálnici nekvalitní strusku, ale i jiný typ strusky, než který si investor objednal, navíc s příměsí odpadků. Proto zvažuje, že bude v rámci reklamace žádat kompletní přestavbu ostravské části dálnice, a to včetně tří mostů, na kterých je od pátku snížená rychlost na pouhých 60 kilometrů za hodinu.

"Dálniční mosty přes Polaneckou ulici a řeky Odru i Opavu jsou ve špatném stavu. Ukázaly to odborné posudky," tvrdí Poruba.

Struska připravená pro stavební využití.

Eurovia se závěry ŘSD ale nesouhlasí. Porubu chce žalovat za poškozování dobrého jména firmy. "Naši právníci připravují žalobu na pověřeného ředitele ŘSD Reného Porubu a jejich odborníka Jana Hromádka," říká mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

Vedení firmy naštvaly mediální útoky ŘSD na kvalitu jejich práce. Podle Eurovie nejsou viníkem současných potíží na dálnici stavbaři.

Mluvčí Eurovie: Soud prokázal, že my nejsme ti zloduši

"Je možné, že dodavatel strusky se bude proti úhradě škody bránit a pokusí se vyvinit. Ale už to, že soud uznal naše nároky, potvrzuje, že my nejsme ti zloduši, jaké se z nás snaží udělat vedení ŘSD. Dal nám za pravdu v tom, že nejsme podvodníci," říká mluvčí Kučerová.

Vladimír Macura z firmy Harsco Metal CZ se o strusce nechtěl bavit. Potvrdil jen, že se budou platebnímu příkazu bránit. V minulosti ale MF DNES tvrdil, že jimi dodávané materiály odpovídaly kvalitou vydaným certifikátům. "Nemáme žádné poznatky o tom, že by námi dodávaná struska měla bobtnavost téměř 25 procent," uvedl a dodal, že nebyli zhotoviteli stavby ani jediným dodavatelem materiálu.

Stejně jako v den otevření v prosinci 2007 jsou některé části ostravské dálnice vhodnější spíše pro pěší provoz.

Bobtnavost podloží podle něj mohlo způsobit cokoli, kromě kvality materiálu například kvalita prací, geologické vlivy, důlní vlivy, spodní voda, případně kombinace těchto vlivů.

Stavba měla dozor

"My jsme si od dodavatele objednali takový typ strusky, jaký schválil investor. A objednali jsme si ji i s dodávkou. Za její kvalitu tedy se vším všudy ručí dodavatel," stojí na svém Kučerová.

Podle ní navíc každých padesát centimetrů hotové dálnice přebíral pro investora stavební dozor, který neměl proti kvalitě v době stavby námitky. "Samozřejmě, že se objevují závady, které v rámci záruční lhůty uznáváme a opravujeme. Ale nejedná se o takové závady, které by opravňovaly ŘSD žádat nás o přestavbu celé části dálnice, kterou jsme stavěli včetně mostů."

S poklesy mostů projekt počítal

Zatímco ŘSD tvrdí, že tři mosty jsou ve špatném stavu a nebezpečně klesají, podle Eurovie tam jsou minimální závady a není nutné kvůli nim snižovat rychlost. To tvrdí i projektant a další odborníci.

"I s poklesem mostů projekt počítal, stojí totiž na poddolovaném území," říká Kučerová s tím, že si nechají v každém případě zpracovat oponentní posudek. "Už z posudků ŘSD je ale jasné, že většina závad vznikla špatnou údržbou mostů. Jednomu z nich navíc dávno skončila záruční lhůta," dodala Kučerová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video