Letadlo s ministrem, ve kterém byl i reportér MF DNES, ve středu mířilo podle platného letového plánu na mezinárodní letiště v Bangalore na jihu Indie, jenže kvůli leteckému dni Indové uzavřeli vzdušný prostor nad městem o hodinu dříve, než původně předpokládali. A Čechům už to nedali vědět.
Stropnický zároveň nemohl odletět s větším předstihem, protože se v Praze v úterý zúčastnil schůzky s prezidentem Milošem Zemanem o zahraniční politice. Letadlo s českou delegací tak kroužilo asi půl hodiny nad letištěm a pak, když mu docházelo palivo, dosedlo v 320 kilometrů vzdáleném Čennaj.
Tam delegaci nečekali a povozili ji letištním autobusem, než se našel správný tranzitní salonek. Do Bangalore ministr doletěl s více než tříhodinovým zpožděním. Zdvořilostní setkání s premiérem už nestihl, ale jinak mu jeho protokol dokázal všechny schůzky přeložit, včetně setkání s indickým ministrem obrany.
„Měli jsme složitý a dlouhý let, který byl odkloněn, nakonec jsme se sem ale dostali,“ glosoval to pak Stropnický, když s úlevou pózoval reportérům na křídle vystaveného letadla z Letu Kunovice.
Ministr lobboval za prodej letadla
Stropnický mimo jiné ve středu stihl otevřít slavnostním přestřihnutím pásky i jediný český stánek na největším asijském leteckém a zbrojním veletrhu, který tam vybudovala firma Aircraft Industries (dříve Let Kunovice). Ta v Asii nabízí devatenáctimístné letadlo L 410 vyráběné v Kunovicích.
Dvě letadla už prodala nepálským aerolinkám Gum Air, které s nimi pravidelně létají na údajně nejnebezpečnější letiště světa v nepálské Lukle, které má jen 600 metrů dlouhou ranvej, končící skalním srázem.
V jednání je dodávka dalšího letadla L 410 do Indie. „To letadlo má velkou šanci tady v okolí, protože mu stačí jen krátká přistávací dráha,“ dodal Stropnický.