Díky zabezpečovacím systémům však dosud nedošlo k žádné závažné nehodě, která by způsobila například zranění cestujících. "Od roku 2007 každým rokem počet projetých návěstidel stoupá," říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
K zatím nejznámějšímu letošnímu incidentu došlo u pražského hlavního nádraží, kde kvůli chybě strojvůdce zastavily dva rychlíky jedoucí proti sobě jen pár metrů od sebe a nic se nestalo. Dráhy v interním materiálu připustily, že je tato událost v očích veřejnosti velmi poškodila (více o incidentu čtěte zde).
Letos od ledna do dubna projeli strojvůdci semafory na červenou ve 35 případech, jen za březen přitom devětkrát. "Všechny mimořádné události ještě nejsou došetřeny a podle dosavadních výsledků šetření pouze v jednom případě nebylo příčinou selhání lidského činitele," dodal Drápal.
České dráhy už vydaly opatření
Prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas nemá podle svých slov jasné vysvětlení, proč strojvůdci více chybují. "Může to být výsledek toho, že žijeme ve velmi uspěchané době a i strojvůdci jsou v permanentním stresu, jak v práci, tak v životě. Stačí chvilková nepozornost," míní Hlas.
České dráhy už kvůli nepříznivé statistice vydaly opatření, kterým zpřísňují tresty za projetí na červenou. "Problematika je předmětem pravidelného školení, kterého se musí strojvedoucí účastnit," podotkl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Pro strojvůdce znamená projetí na červenou řadu problémů, i když se nic nestane, některými případy se může zabývat i policie. Navíc jim hrozí i nepříjemnosti u zaměstnavatele. Za projetí semaforu na červenou bez následků je na půl roku přeřazen do nižší platové třídy, obvykle do dílny. Navíc pak musí znovu projít přezkoušením.