Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Stroj poruchy při startu nevykazoval, řekl inženýr ze zříceného Jaku-42

  17:45aktualizováno  19:00
Experti Mezistátního leteckého výboru vůbec poprvé promluvili s palubním inženýrem Alexandrem Sizovem, který jako jediný přežil pád letounu u ruské Jaroslavle. Stroj žádné poruchy při startu nevykazoval, řekl.

Trosky letounu Jak-42D na břehu Volhy (7. září 2011) | foto: Reuters

"Palubní inženýr Alexandr Sizov poskytl první výpovědi o tom, co se odehrálo na palubě osudného letounu, který se 7. září zřítil na letišti Tunošna. Přímo v nemocničním pokoji moskevské Sklifosovského kliniky jej vyzpovídal zástupce předsedkyně Mezistátního leteckého výboru (MAK) Georgij Jačmenev," uvedl server LifeNews. Rozhovor trval okolo hodiny.

Sizov vypověděl, že ani při ranním letu z Moskvy do Jaroslavle, který v kritický den předcházel osudnému startu do Minska, nebyla žádná porucha patrná. "Podle jeho názoru žádné připomínky k fungování techniky letadla v předešlém letu, při přípravě na havarijní let ani během tohoto letu nebyly," uvedl MAK.

Zdravotní stav pacienta lékaři v minulých dnech označovali za středně těžký, Sizov už ale není v ohrožení života. Čekají ho nicméně ještě dvě operace a propuštěn by podle lékařů mohl být do dvou týdnů.

Andrjucho, křičel pilot

A stroj se zřítil do Volhy

Od nehody uplynulo čtrnáct dní, celou dobu u Sizova strávila jeho manželka Světlana. "Vzala jsem si dovolenou, abych každý den byla se Sašou. Muž už podstoupil řadu složitých operací, ještě jich několik zbylo, ale to nejhorší je už za námi," řekla.

Jak-42 se 7. září u Jaroslavle zřítil vzápětí po startu. Ze 45 lidí na palubě nehodu přežili jen palubní inženýr Alexandr Sizov a hokejista Alexandr Galimov, který ovšem po několika dnech v nemocnici svým zraněním podlehl. Mezi oběťmi byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.

Vyšetřování je stále nejasné

Přesná příčina nehody ještě není známa. Oficiální vyšetřování, vedené ruským MAK, zatím dospělo jen k poznatku, že na letoun působila zatím neupřesněná "dodatečná brzdící síla", která zřejmě způsobila, že stroj nenabral potřebnou rychlost a krátce po vzletu se zřítil.

Tomu by prý podle médií nasvědčovaly i stopy brzdění pravého podvozku, které se našly na konci startovací dráhy. Ze snímků mezitím zkušební letec Magomed Tolbojev vyvodil dohad, že zatímco jeden pilot se pokoušel vzletět, druhý prý mohl brzdit. I MAK za základní verzi považuje "nekoordinovanou činnost posádky v kritické situaci".

Situaci se pokusí objasnit experti za pomoci matematického modelu a experimentu s obdobným letounem.

Kriminalisté už vyloučili, že by piloti byli pod vlivem alkoholu. Ale o zmatku v kabině svědčí i přepis rozhovoru mezi posádkou těsně před havárií, který unikl do médií a podle odborníků svědčí o nesehraném postupu pilotů.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...
Masakr v Gíze. Egyptští islamisté při přestřelce zabili 55 policistů

Egyptská policie se vzpamatovává z krvavého incidentu v provincii Gíza, při kterém islamističtí radikálové zabili 55 policistů. Počet mrtvých může ještě...  celý článek

Barcelona protestuje proti uvěznění dvou separatistických lídrů a rozhodnutí...
Madrid přebere vládu nad Katalánskem. Sesadí Puigdemonta a vyhlásí volby

Španělská vláda omezí katalánskou autonomii. Sesadí tamní vládu a ve vzpurném regionu uspořádá volby, oznámil španělský premiér Mariano Rajoy. Návrh musí ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.