Student trumfl experty a našel mimořádně zachovalou kostru dinosaura

Americký středoškolák našel mimořádně zachovalou kostru mladého dinosaura, který žil zhruba před 75 miliony let na západě Severní Ameriky. Přitom zkušení experti předtím na tom stejném místě nic neobjevili. Studentovi se podařilo najít nejmenší, ale nejúplnější kostru tohoto druhu, jaká kdy byla objevena, napsali vědci v odborném časopise PeerJ.

Přírodní rezervace Grand Staircase-Escalante National Monument v Utahu je známá jako kraj plný paleontologických lokalit se zkamenělinami dinosaurů. | foto: Profimedia.cz

"Nejdřív mě zajímalo, co je to za kůstku, která vyčnívá z kamene," líčí nálezce Kevin Terris. "Když jsme odkryli lebku, byl jsem nadšen," popsal až nyní Terris objev, který učinil ve svých 17 letech v roce 2009 v chráněné přírodní oblasti Grand Staircase-Escalante National Monument ve státě Utah.

Několik dní předtím byli na stejném místě dva zkušení paleontologové, aniž by si kostí všimli, uvedlo Paleontologické muzeum Raymonda M. Alfa v kalifornském Claremontu.

Parasaurolophus byl býložravec. Nejnápadnějším rysem těchto živočichů byl dutý kostěný hřeben na hlavě, napojený na dýchací cesty. Tři až čtyři tuny těžký dinosaurus se obyčejně pohyboval na všech čtyřech končetinách.

Nalezený jedinec měřil zhruba 2,5 metru, což je zhruba čtvrtina velikosti dospělého zvířete. Pravděpodobně uhynul ještě před dosažením prvního roku věku.

Počítačová animace ukázala, že parasaurolophus díky kostěnému hřebenu dokázal vydávat impozantně hlasité zvuky. Mláďata pravděpodobně vydávala mnohem vyšší tóny než dospělí jedinci.

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon