Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

  • 475
V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů.

Česká školní inspekce otestovala celkem 15 tisíc dětí. Některé z otázek v testu byly pro všechny společné, jiné odpovídaly tomu, co by měly umět jedenácti a šestnáctileté děti.

Zatímco test schopnosti porozumět textu zvládli šesťáci v průměru na 71 procent, středoškoláci jen na 48 procent.

V matematice byl rozdíl menší, ale i tak významný: žáci ho zvládli na 51 procent, studenti a učňové jen na 32 procent.

Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni. Ve čtenářské gramotnosti byli šesťáci lepší s výsledkem 75,3 % oproti 68,5 % u žáků 1. ročníků středních škol. V matematické gramotnosti dopadli šesťáci jen o trochu hůře - inkasovali 37,7 % oproti 38,5 % u prváků.

Problém podle Ondřeje Andryse z České školní inspekce není v tom, že by učitelé na základních školách děti nenaučili nic. Zejména na druhém stupni základních škol ale podle něj nepřistupují ke všem dětem stejně. Řada z nich má tendenci soustředit se na ty žáky, kterým učení jde. Těm pak pomáhají s přípravou k přijímacím zkouškám, zatímco zbytek třídy je odsunut na druhou kolej.

Ze základní školy pak odchází s matematickou a čtenářskou gramotností na úrovni, kterou Česká školní inspekce považuje za nepřijatelnou. Další podrobnosti přináší páteční MF DNES.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video