I tyto peníze však uvolní jenom proto, že už se k tomu dříve zavázala, když domlouvala výstavbu nových automobilek firem Citroën a Toyota na Kolínsku. Takto má vzniknout asi tisíc nových bytů.
Rozhodnutí vlády rozzlobilo hejtmana Středočeského kraje Petra Bendla, který tvrdí, že před dvěma týdny jednotlivým ministrům poslal návrh, co všechno kraj potřebuje. V návrhu žádal hlavně o peníze na likvidaci starých ekologických zátěží po důlní těžbě na Kladensku a také na rozsáhlé opravy silnic. Bendl požadoval, aby mu vláda dala alespoň 240 milionů.
"Vláda to všechno odložila o měsíc. Předpokládám, že z toho stejně nebude nic, vždyť už bude po volbách. Fascinovala mě nepřipravenost hlavně ministerstva pro místní rozvoj. Oni tu moji zprávu evidentně ani nečetli. Asi se jim to nehodilo, to jednání byla fraška," kritizoval vládu Bendl.
Premiér Miloš Zeman však za hlavního viníka označuje právě hejtmana, jehož postup označil za šokující. "Teprve dnes, na poslední chvíli, jsme dostali ten materiál na stůl, nebyl projednán žádným odpovědným resortem. Žádný kraj navíc nebyl v minulosti zdaleka tak podporován jako střední Čechy. Investovali jsme tam už dvě miliardy korun do výstavby automobilek Peugeot, Toyota, Citroën," řekl premiér.
Co už vláda krajům naslibovala • Ústecký kraj - 15 miliard na obnovu krajiny po důlní činnosti • Královéhradecký kraj - urychlení výstavby dálnice (desítky miliard - nespecifikováno) • Zlínský kraj - 400 milionů na rekonstrukci budovy krajského úřadu • Karlovarský kraj - urychlení výstavby rychlostní silnice Praha Karlovy Vary (desítky miliard nespecifikováno) • Moravskoslezský kraj - urychlení výstavby dálnice D47 - 50 miliard • Jihomoravský kraj - přesun brněnského nádraží za 30 miliard • Praha - 15 miliard na dostavbu metra a městského okruhu |
Vláda vyjela na zasedání do Čáslavi. Ministři se zajímali o hospodářskou a sociální situaci Středočeského kraje. Hejtman Petr Bendl (ODS) chtěl peníze na útlum těžby na Kladensku a na údržbu silnic. Ministři měli v plánu probrat i nepříznivý vliv starých důlních hald na životní prostředí Kutnohorska. (29. května 2002) |