Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeský kraj dostal miliony z Bruselu a zkazil za to jméno Rybovi

  12:11aktualizováno  12:13
Středočeský kraj vyhodil několik milionů korun z evropských fondů na projekt, který se ukázal jako zbytečný a Středočeský kraj ho zřejmě ani nemůže použít.

Šárka Alexa v Regionálním muzeu v Jílovém u Prahy, jehož řízením byla pověřena. | foto: Radek CihlaMF DNES

Kraj pod Rathovým vedením si nechal za miliony korun vytisknout několik tisíc monografických brožurek o významných Středočeších a jejich stopách v kraji. Mají se rozdávat turistům ve středočeských galeriích a muzeích a přimět je podívat se do méně navštěvovaných památníků.

Místo toho se většina brožurek válí ve skladech muzeí a galerií, kde je nikdo neuvidí. "Bojíme se to rozdávat. Ty brožurky nemají zákonem předepsanou tiráž a další náležitosti, a my bychom proto za veřejné šíření takové publikace mohli dostat pokutu 25 tisíc korun, kraj dokonce 50 tisíc korun," uvedl zdroj, který je s děním kolem případu dobře obeznámen.

Z evropských fondů se tak zaplatil projekt, který je úplně k ničemu. To připouští i středočeský hejtman David Rath. "Ano, možná to jsou vyhozené peníze," tvrdí David Rath. Okamžitě však dodává, že jde o projekt, který zdědil po předchozí pravicové krajské vládě Petra Bendla v takovém stadiu rozpracovanosti, že ho už nešlo zarazit. Ta žádala na projekt o 10 milionů korun.

"Já jsem ten projekt zastavit chtěl, protože podle mě nemá smysl. A jestli je to něčí průšvih, tak jedině Petra Bendla a tehdejšího ředitele Středočeské turistické a informační služby Václava Pošmourného," uvedl Rath.

ODS zase tvrdí, že projekt pokazil Rath

Naproti tomu ODS a někteří muzejníci tvrdí, že původně dobře připravený projekt pokazilo až šlendriánství lidí z Rathova okruhu. A přičítají to na vrub Pošmourného nástupkyni Šárce Alexe, která je členkou ČSSD a David Rath se jí až dosud pokaždé zastává. Alexa je od čtvrtka pověřena řízením Regionálního muzea v Jílovém a nahradila tak dosavadní ředitelku Markétu Nešporovou, jež stála v čele muzea posledních osm let.

"Alexu tam po tom průšvihu s brožurkami osobností uklidili a Jílové si vybrala, protože tam bydlí. Ale to má být důvod k vyhození Nešporové?" řekla ředitelka jedné středočeské kulturní isntituce, která z obav ze ztráty zaměstnání odmítla zveřejnit jméno.

Rath to označil za nesmysl.

Lidé z muzeí a galerií se s krajem přou o to, kdo může za chyby ve vytištěných brožurách. Tak například brožura o autorovi České mše vánoční J. J. Rybovi ho uvádí jako Jana Jakuba, ačkoliv se jmenoval Jakub Jan. Brožura o spisovateli Janu Drdovi uvádí špatné datum jeho narození. Viník? Prý Alexa. O ní a jejím nástupu se teď mluví v celém Jílovém.

"Je to prachsprostá lež"

"Je to spiknutí," reaguje šéfka muzea v Jílovém na otázky ohledně projektu o 57 velkých mužích a ženách kraje. Ne každý jí to věří.

V Jílovém se mluví například o tom, že zakázku na grafiku, respektive kresby osobností zobrazených v sedmapadesáti brožurách, získala Vlasta Dyrynková, matka Alexy. Šárku Alexu otázka na její matku rozhořčila.

"To snad ani nemůžete myslet vážně, to je prachsprostá lež. To je spiknutí proti mně, panu hejtmanovi a celému Středočeskému kraji," prohlásila Alexa. Výběrové řízení prý převzala po svém předchůdci Václavu Pošmourném, který Středočeskou turistickou a informační službu vedl v éře Petra Bendla. "Vlasta Dyrynková je moje matka, ale žádné karikatury nebo kresby nedělala, to dělala paní Drozdová," uvedla Alexa.

Podobně se vyjádřil i hejtman David Rath. Ten navíc řekl, že se mu nelíbil ani Pošmourného výběr padesáti sedmi středočeských osobností, jejichž úplný výčet je na webu www.57osobnosti.cz.

"Vůbec jsme nechápali, proč je jich zrovna 57 a proč byly právě tyto vybrány," řekl s podivem Rath. Zastavit rozjetý projekt však už podle něj nešlo.

Bendl si prý na projekt nepamatuje

"To jsou nesmysly," reagoval bývalý středočeský hejtman Petr Bendl (ODS). "Zastavil kdeco a tohle by nešlo? Vůbec se na ten projekt nepamatuju, já jsem určitě smlouvu nepodepisoval. A jestli jsou v tom projektu chyby, tak si to Rath nebo Alexa měli ohlídat, a ne to házet na nás," dodal Bendl. Alexa se hájí tím, že projekt údajně ještě není dokončen.

Při vzniku děl mohlo dojít i k porušení autorského zákona a zřejmě i zákona o neperiodických publikacích. Většinu textů údajně psali na pokyn zřizovatele, tedy kraje, lidé z muzeí a galerií, ale kraj prý s nimi neuzavřel žádné smlouvy.

"Aby to někdo začal řešit, musel by to někdo z těch autorů dát k soudu. Autorské právo je soukromoprávní," uvedl Jan Barták, ředitel správy autorských práv v Dilii.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
V noci zasáhly bouřky většinu Čech, na jihu jsou tisíce lidí bez elektřiny

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je od půlnoci bez elektřiny, opravy budou...  celý článek

Peugeot 301 1,6 HDI 68 kW
Peugeot 301 1,6 HDI 68 kW

r.v. 2012, naj. 72 155 km, diesel
216 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.