Pokud se dáte do diskuse s učitelem ZŠ, dozvíte se, že na základních školách je náročnější udržet kázeň, na střední je zase třeba větší odbornost a tak je to "fifty-fifty". Dokonce se najdou i středoškolští kantoři, kteří tento argument přijímají. Ale ouha, těžko, přetěžko bude takto argumentovat učitel, který učil na obou typech školy. V celkových nárocích je totiž nebetyčný rozdíl. Doporučoval bych paní ministryni si pobesedovat s kantory, kteří mohou skutečně srovnávat, tj. kteří mají minimálně pětileté zkušenosti na obou typech škol. A pokud by neuvěřila, mohla by udělat experiment. A sice kantory na měsíc či rok kompletně prohodit. Ano, možná by měli středoškolští kantoři kázeňské problémy na základních školách, nepochybuji však, že by je vbrzku neměli větší než současní záklaďáci. Ovšem naopak by z velké části nastal totální krach výuky. Většina dlouhou praxí prošlých záklaďáků by prostě při sebevětším úsilí na střední škole výuku na patřičné úrovni zvládnout schopna nebyla nikdy.
Školy se bouří, chtějí stávkovat se zaklínadlem potřeby ocenění vzdělanosti. Argument, že kopáč se nadře více, oprávněně odmítnou s poukazem nato, že přece práce mozku se musí ocenit více než práce rukama. A přitom ve své vlastní diferenciaci paradoxně postupují právě opačně. "Nivelizace všech to je ono! Stejně na základních, jako na středních ba dokonce na vysokých školách."
Přitom pro příklad, jak by to mělo být, paní ministryně školství a tělovýchovy nemusí chodit daleko. Jen na fotbalový stadión. Umíte si představit, že by prosadila, aby trenéři žáčků měli stejné platy jako dorostu či dokonce mužů, když přeci žáčci tak zlobí?
Tento článek není vůbec namířen proti učitelům na ZŠ. Je mezi nimi cca stejně velké procentuální zastoupení těch, kteří svoji práci vykonávají svědomitě a dobře jako na středních školách. Pokud však odpadne finanční motivace pro odborný postup výše, bude stále více narušena přirozená a zásadní podmínka žádoucího vývoje žáka. A sice, aby ho v jeho v časové ose stále vzdělanějšího jedince, vzdělávali postupně stále vzdělanější a odborně zdatnější pedagogové. Nebo je to jedno? Či dokonce chceme, aby hojný výskyt středoškoláků byl nejen na základních školách, ale i na středních školách samých?
Je až neuvěřitelné, že nivelizace platů od roku 2004 nikoho netrápí. Zdá se, že gymnaziální a další středoškolští učitelé berou jako samozřejmost, že budou mít stejně jako ti ze základek a naopak středoškolsky vzdělaní učitelé berou jako samozřejmost, že jsou zařazeni v tarifních třídách podmíněných vysokoškolským vzděláním.
Kantoři si jako celek bezesporu zaslouží podstatně vyšší finanční ohodnocení než dosud. Pokud však nedojde zároveň k finančně výraznému nastavení vnitřní diferenciace ve stylu "základní školy-střední odborné školy-gymnázia-vysoké školy", čekají naší vzdělávací soustavu dlouhodobě nepříliš efektivní výsledky.