Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Strážci času mají plné ruce práce

  9:32aktualizováno  9:32
J i h l a v a, P r a h a - O nedělní noci, ve dvě hodiny, se ručičky hodin přesunou na hodinu třetí. Začne letní čas. Mnoha lidem nestačí myslet na vlastní čas, mají na starosti čas ostatních. Otakar Zámečník bude mít nabitý víkend. Dohlíží na většinu věžních hodin v Praze. "Hodiny na pražských věžích přeřizujeme už od pátku a potrvá nám to až do neděle. Rychleji to ani dělat nejde, protože je nás málo a ke každým hodinám je potřeba vyšlapat tak dvě stovky schodů," řekl hodinář.

Orloj na Staroměstském náměstí bude část neděle ukazovat starý čas. Změnu na nejslavnějších hodinách si Zámečník nechává až na nedělní dopoledne, kdy zároveň seřídí i vypouštění apoštolů na jejich malé představení.

Praha má více než čtyři stovky veřejných hodin v ulicích, ale většina z nich se přeřídí na letní čas automaticky podle signálu vysílače ve Frankfurtu nad Mohanem.

Firma, která se o pražské hodiny stará, v neděli pouze zkontroluje ciferníky hodin a případně hodiny mechanicky přeřídí. Podobné to je i v dalších městech.

ŠEDESÁT LET DEN CO DEN

Motoristé už nemusí ve dne svítit

Řidiči už nebudou muset mít od neděle povinně rozsvícená světla po celý den. Podle nového zákona o provozu na pozemních komunikacích musí řidiči svítit i ve dne od podzimu do jara. V neděli, po zavedení letního času, tato povinnost skončí a začne platit zase až na podzim.
To však neznamená, že by řidiči mohli mít od neděle vypnutá světla, i když bude například mlha nebo bude hustě pršet. Zákon přikazuje svítit i ve dne v případě, když bude snížená viditelnost.
Ministerstvo dopravy původně navrhovalo, aby motoristé museli svítit i ve dne po celý rok, protože to zvyšuje bezpečnost dopravy. Senátoři však nakonec tuto pasáž zákona zmírnili.

O chod věžních hodin evangelického kostelíka v Humpolci se už více než šest desítek let stará Josefa Hrejsová. Poprvé natahovala ruční mechanismus v roce 1939.

Díky její péči zvládají hodiny i každoroční změnu na čas letní i návrat k času zimnímu. "Teď na jaře je to jednodušší. Ručičky pouze posunu o hodinu kupředu a stroj natáhnu. To na podzim, když letní čas končí, musím do věže dvakrát. Nejprve vždy hodiny zastavím a přesně za šedesát minut znovu pustím," popisuje rituál spojený se střídáním času.

"Zda tentokrát hodiny posunu už v sobotu nebo to nechám na neděli, to ještě nevím. V každém případě ale v neděli už půjdou zase správně," ujišťuje žena.

Mechanický stroj vyžaduje každodenní obsluhu, bez jeho natahování v pravidelných čtyřiadvacetihodinových intervalech by se hodiny zastavily. "Dříve jsme na to byli dva s mužem, dnes už chodím sama," říká dvaaosmdesátiletá žena. Obsluha věžních hodin ji s přibývajícími roky stále více namáhá, ale už by si denní režim sotva dovedla bez zavedeného rituálu představit.

"Nevím, kdo to po mně převezme. Každodenně vystoupat nějakých patnáct schodů v těsné věži není nic jednoduchého." Od války hodiny nebijí, stále více se předcházejí, zub času vytrvale nahlodává jejich letitý mechanismus.

DUKOVANY PŘEŘÍDÍ AUTOMAT
Také jaderná elektrárna v Dukovanech musí svoje systémy přesunout na letní čas. "U nás vše proběhne automaticky, nikdo nebude o sobotně-nedělní noci přijíždět navíc, aby posunul hodiny," říká mluvčí elektrárny Petr Spilka. Místní výpočetní technika je na přechody času připravena a nikdy v minulosti nebyl zaznamenán žádný problém v této oblasti. Lidé, kteří přijdou v sobotu na noční směnu, mají výhodu, že tato jarní noc v zaměstnání pro ně bude o hodinu kratší. "Naopak na podzim při druhé přeměně je noční směna o hodinu delší, což se nikomu nelíbí," dodal Spilka.

VLAKY NABEROU "ZPOŽDĚNÍ"
Cestující na železnici změnu času příliš nepocítí, mezi druhou a třetí hodinou ranní velký provoz není. Na cestě jsou víceméně jen dálkové rychlíky.

Vlaky, které mají ze stanic vyjíždět v době změny, vyjedou až po třetí hodině letního času. Budou proto o 60 minut zpožděny.

Ranní přípoje na tyto vlaky budou zachovány podle místních podmínek. "Na trati v okrese Třebíč změna času nebude mít žádný vliv," potvrzuje třeba přednosta třebíčské stanice Drahomír Vejmelka.

V kritickém okamžiku neprojíždí okresem ani žádný rychlík. Horší to bývá na podzim při změně na zimní čas. Některé vlaky musí často čekat ve stanicích, aby nedojely o hodinu dříve.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reportér MF DNES s falešným receptem a lékem Hypnogen, který mu vydali v jedné...
Lék na falešný recept sežene každý. MF DNES uspěla ve všech lékárnách

Stačí obyčejné razítko, tiskopis objednaný na internetu a poznámka, že nemáte zdravotní pojištění. Všech deset lékáren, které MF DNES při redakčním testu...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Policie odmítla poslancům poslat spis na Babiše kvůli Čapímu hnízdu

Policie zamítla žádost mandátového a imunitního výboru o doručení kopie trestního spisu vedeného na šéfa ANO Andreje Babiše a poslance Jaroslava Faltýnka....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.